Galeria ul. Piwna

Prace Michała Wójcika (2)

prezentowane na wystawie rysunku, grafiki i malarstwa zatytułowanej "Na początku jest rysunek"

Miejsce Galeria ZPAP Dom Liter przy ul. Piwnej 67/68 w Gdańsku
Wystawa czynna do 28.04.2024 r. od 13.00-17.00 od wtorku do niedzieli
fot. Piotr Kowalski






Czytaj więcej: Prace Michała Wójcika (2)

Relacja fotograficzna z wernisażu jubileuszowej wystawy Krzysztofa Ignatowicza (2)

zatytułowanej "Prasówka:  40+2" w Galerii ZPAP Dom Liter przy ul. Piwnej 67/68 w Gdańsku.

wystawa czynna do 24 marca 2024 r.

kuratorzy wystawy: Filip Ignatowicz i Piotr Kowalski

fot. Karol Makurat  https://www.instagram.com/tarakum_photography/

Zapraszamy również do zapoznania się z artykułem  w Niezależnym Portalu Regionalnym ZAWSZE POMORZE zatytułowanym Prasówka artystyczna, czyli okładka gazety jako dzieło sztuki

https://www.zawszepomorze.pl/prasowka-artystyczna-czyli-okladka-gazety-jako-dzielo-sztuki






Czytaj więcej: Relacja fotograficzna z wernisażu jubileuszowej wystawy Krzysztofa Ignatowicza (2)

Zapowiedź wystawy Michała Wójcika (2)

Wystawa rysunku, grafiki i malarstwa MICHAŁA WÓJCIKA zatytułowana Na początku jest rysunek  w  Galerii ZPAP Dom Liter przy ul. Piwnej 67/68 w Gdańsku
 
Wernisaż w dniu 5 kwietnia 2024 r. o godz.18.00 /piątek/
 
Wystawa czynna od 01-28.04.2024 r. od 13.00-17.00 od wtorku do niedzieli

Kurator wystawy : Piotr Kowalski
 
MICHAŁ WÓJCIK
W 1993 roku rozpoczął studia w Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku ( wtedy jeszcze PWSSP ) na Wydziale Grafiki i Malarstwa, które ukończył w roku 2001, uzyskując tytuł magistra w dziedzinie sztuk plastycznych. Pracę dyplomową przygotował w Pracowni Wklęsłodruku, pod czujnym okiem profesora Wiesława Dembskiego, natomiast aneksem do głównej części dyplomu było malarstwo, wyselekcjonowane przez profesora Macieja Świeszewskiego. Pomiędzy rokiem 2001 a 2003 brał udział w kilku wystawach indywidualnych i zbiorowych. W roku 2003 wygrał konkurs na asystenta w pracowni wklęsłodruku w gdańskiej Akademii Sztuk Pięknych, prowadzonej przez profesor Alinę Jackiewicz Kaczmarek. Przewód doktorski otworzył w roku 2009 na świeżo otwartym Wydziale Grafiki. Tematem przygotowanej pracy doktorskiej były impresje graficzne do wybranych wierszy Zbigniewa Herberta, omówione w części pisemnej zatytułowanej „ Czerń i biel – komu to potrzebne?”. Stopień doktora sztuki w dziedzinie sztuki plastycznej uzyskał 26 kwietnia 2012 roku w Akademii Sztuk Pięknych im. Władysława Strzemińskiego w Łodzi. W tym samym czasie, zakończył współpracę z ASP w Gdańsku. Od roku 2018 pracuje w Polsko Japońskiej Akademii Technik Komputerowych w Gdańsku na stanowisku adiunkta i prowadzi Pracownię Grafiki Artystycznej.
 
Nagrody i stypendia
1998 - "Gdańska Grafika Roku '97 - III nagroda, GTPS, Gdańsk
2000 - Stypendium im. T. Kulisiewicza w Warszawie.
2005 - I Nagroda w Konkursie na Pomorską Grafikę Roku 2004.
 
Wystawy i publikacje
1997 - "Port Folio", Państwowa Galeria Sztuki, Sopot
1998 - "Gdańska Grafika Roku '97 - III nagroda, GTPS, Gdańsk
1999 - Wystawa indywidualna, "Latający Holender", Gdańsk
1999 - Wystawa indywidualna, "Pod Psią i Kocią łapą", Sopot
1999 - "Amberif" Międzynarodowe Targi Bursztynu, Gdańsk
2000 - I Biennale Grafiki Studenckiej w Poznaniu.
2000 - "Blachy żarte HNO3" w duecie z Tomaszem Sebastianem Kiełbasą, Państwowa Galeria Sztuki, Sopot.
2000 - Stypendium im. T. Kulisiewicza w Warszawie.
2000 - Wystawa zbiorowa - Galeria Kass, Innsbruk.
2002 - "Krzywy i Prosta" w duecie z Małgorzatą Krzywiec, Galeria "ŻAK" w Gdańsku.
2002 - Wystawa indywidualna w Muzeum Narodowym, Galeria Promocyjna w Pałacu Opatów, Gdańsk.
2002 - Wystawa Konkursowa im. Daniela Chodowieckiego, Państwowa Galeria Sztuki, Sopot.
2002 - "My w stronę XXI wieku", Senat RP w Warszawie.
2003 - „Teatr Rozmaitości „w Warszawie. Wystawa indywidualna
2005 - I Nagroda w Konkursie na Pomorską Grafikę Roku 2004.
2005 - "Pokolenie Nic", wystawa asystentów Gdańskiej Akademii Sztuk Pięknych, Galeria Aneri, Gdańsk.
2005 - Wystawa w Galerii Tczewskiego Domu Kultury wraz z Aleksandrą Jadczuk.
2005 - Wystawa zbiorowa z okazji 60 - lecia Gdańskiej ASP, Pałac Opatów, Gdańsk.
2006 - "Gdańsk we Wrocławiu, Wrocław w Gdańsku", wystawa profesorów i asystentów Gdańskiej ASP, ASP Wrocław.
2006 - Wystawa indywidualna w Galerii "Nowa Oficyna", Gdańsk
2006 - "Widoczki gdańskie", wystawa w galerii ASP we Wrocławiu wraz z M. Harmozą.
2007- Prezentacja prac artystów ASP Gdańsk
2007 - Wystawa indywidualna, Galeria "Triada"- PGS, Sopot.
2008 5.04 - Wystawa zbiorowa w Galerie Route Zwaanshals w Rotterdame, Holandia.
2009- wystawa w Galeria „Jackiewicz” w Gdańsku
2011.21.01-Wystawa zbiorowa w Państwowej Galerii Sztuki w Sopocie z okazji 100-lecia ZPAP
2011- Wystawa laureatów Pomorskiej Grafiki Roku w galerii GTPS
2011.8.04- Wystawa konkursowa Pomorskiej Grafiki Roku w galerii GTPS
2011.20.05-Kurator Wystawy prac studentów i absolwentów pracowni technik metalowych ASP w Gdańskim Archipelagu Kultury: Dworek Artura - HNO3, czyli alchemia wyobraźni.
2011.06.03 -Wystawa na Uniwersytecie Zielonogórskim - Pedagogów Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku
2011.19.10 -Wystawa w Muzeum Okręgowym im. Leona Wyczółkowskiego w Bydgoszczy Albrechta Durera i szkoły niemieckiej XV-XVI wieku. Wykonanie kopi akwaforty Albrechta Durera „Uprowadzenie Persefony”
2011-Wydawnictwo- album: Mozaika pomorska- Proza i grafika współczesnych artystów Wybrzeża
2011-Album z okazji 100-lecia ZPAP wydany przez Związek Polskich Artystów Plastyków Okręg Gdański
2011.12.20- Pomorze w grafice… grafika na Pomorzu… Wystawa zbiorowa w Pałacu Opatów w Oliwie.
2011.12.19 - Publikacja Janusza Janowskiego i Kazimierza Nowosielskiego pt. Poza ramami. Rozmowy z artystami.
2012.04.26 - Uzyskanie stopnia Doktora Sztuki w dziedzinie sztuk plastycznych w Akademii Sztuk Pięknych im. Władysława Strzemińskiego w Łodzi.
2013.09.23 – Wystawa w Muzeum Okręgowym im. Leona Wyczółkowskiego w Bydgoszczy
„Wielość w jedności. Techniki wklęsłodruku w Polsce po 1900 roku”
2013.01- Wystawa pokonkursowa XI Biennalle Internazional per lincisione Premo Acqui 2013
2013. 06.- Wystawa zbiorowa XXIV Międzynarodowego Biennale Exlibrysu Współczesnego w Malborku.
2013- Katalog Deutsche Exlibris Gesellschaft Jahrestagung Wurzbach
2018. - Wystawa malarstwa i grafiki wraz z Joanną Budzyńską Sycz w galerii „ Fabryka Sztuki” w Tczewie od 18stycznia do 11 lutego.
2019 - „ Maj na Foksal” - Siedziba Związku Dziennikarzy Polskich. Wystawa indywidualna pt. „ Poezja wyczarowana obrazem” - impresje do wierszy Z. Herberta.
2020 - Ilustracje wykonane do wierszy Aliny Dybały, wydanych w tomiku pt. „ Lawendowe”.
2022 czerwiec – Wystawa indywidualna w Bibliotece Wojewódzkiej na Zaspie. Kurator - mgr. Mariusz Hoffman.
2022 wrzesień - „ Kształtem miłości jest piękno” - Wystawa zbiorowa gdańskiego okręgu ZPAP w galerii „Forum”.

 

Jubileuszowa wystawa Krzysztofa Ignatowicza zatytułowana "Prasówka: 40+2" (2)

Wernisaż w dniu 1 marca 2024 r. o godz.18.00

Miejsce: Galeria ZPAP Dom Liter przy ul. Piwnej 67/68 w Gdańsku

Wystawa czynna od 1-24.03.2024 r. od 13.00-17.00 od wtorku do niedzieli

 

Krzysztof Ignatowicz artysta wizualny, grafik

Dyplom PWSSP (obecnie Akademia Sztuk Pięknych) w Gdańsku obronił w 1983 r. Specjalizuje się w projektowaniu graficznym, w news-design'ie, infografice i layout'ach, kreowaniu znaków i brandów, tworzeniu identyfikacji wizualnych i kampanii reklamowych. Gazety projektował od 1984 r. Autor około 120 layoutów gazet. Pracował jako dyrektor artystyczny w Grupie Polskapresse, Media Regionalne i Grupie WM. Były dyrektor artystyczny w Arena Gdańsk Operator. Wielokrotny laureat ogólnopolskich i europejskich nagród za projekty graficzne okładek prasowych. Od 1989 roku członek Związku Polskich Artystów Plastyków. Ostatnia wystawa w 2021 roku: KIOSK (we współpracy z Filipem Ignatowiczem) zorganizowana w nowo powstałej galerii sztuki kuratorowanej przez Przemysława Łopacińskiego na terenach Stoczni Gdańskiej. Obecnie dyrektor artystyczny Niezależnego Tygodnika i Portalu Regionalnego ZAWSZE POMORZE i wiceprezes Fundacji „A1 Press – Dziennikarze dla Pomorza, wydawcy Zawsze Pomorze.

PRASÓWKA: 40+2 zgodnie z podtytułem to spóźniona indywidualna wystawa jubileuszowa. To opóźnienie jest w pewnym sensie symptomatyczne ponieważ w dystrybucji informacji za pomocą prasy i towarzyszącemu mu news-design’ie, nie ma na nie zupełnie miejsce. Niemniej jednak w tym przypadku jest ono jak najbardziej na miejscu, bo wynikało nie tylko z serii covid’owych obostrzeń obecnych jeszcze dwa lata temu, ale między innymi z tego, że na wystawie zostaną zaprezentowane też projektowe cymesy, które nie poszły do druku z obawy przed politycznymi represjami (zdecydowanie możliwymi w tamtym czasie). Projekty i realizacje pokazywane na wystawie, w dużej części, powstały jako rodzaj odpowiedzi na próby centralnej interwencji w wolne media i towarzyszących temu protestów- chociażby “Media bez wyboru” (kiedy ówczesny rząd próbował opodatkować reklamy), kontrę do próby żonglowania koncesjami czy w zasadzie ostateczną nacjonalizację i urządowienie prasy i grupy Polska Presse, z którą przecież przez całe lata Krzysztof Ignatowicz był związany. I tak na ekspozycji do zobaczenia będą jego najnowsze okładki projektowane dla magazynu Zawsze Pomorze (który właśnie jako odpowiedź niezależnych dziennikarzy na to orlenowosko-gazetowe przejęcie powstał). Eksponowane na wystawie będą projekty publikowane, jak i te, które przez drukarnię nie przejechały. Pojawią się tu też okładki rysowane ręcznie jako rodzaj gazetowych atrap, które towarzyszyły dwójkowej wystawie inauguracyjnej w stoczniowej Galerii w Ruchu prowadzonej przez Przemka Łopacińskiego. Na ekspozycji zobaczymy także realizacje z niepublikowanego wcześniej, a planowanego w covidzie, działania “FFF… NEWS”- czyli krytycznego pamiętnika prowadzonego w formie pierwszych stron gazetowych (gdzie sama winieta traktuje już o autorskim nastawieniu do konkretnej informacji przedstawionej za pomocą języka plakatowego na okładce). Słowo okładka w tym tekście przewija się co chwila, wręcz na krawędzi stylistycznego błędu, ale jest tutaj zgodne z ideą pokazu, a dodatkowo stanowi jedno z elementarnych słów w leksykonie języka plastycznego prezentującego się tu twórcy. Dla osoby, która przez lata związana jest twórczo przede wszystkim z projektowaniem gazetowym w absolutnie całym zakresie- od winiet po layouty, to właśnie jedynki, pierwsze strony gazet- okładki, stanowiły zawsze rodzaj artystycznego ujścia i ogromnej wolności twórczej. To tam pojawiały się plastyczne komentarze związane z aktualnym, tymczasowym i efemerycznym kontekstem otaczającej nas rzeczywistości pejzażu informacyjnego, wyrażane najczęściej za pomocą wizualnego rebusa, wręcz plakatowego gestu. Stąd też tytuł- prasówka, coś zwykłego (nawet zdrobniałego), po prostu przegląd prasy, pierwszych stron i nagłówków, syntetyczna recenzja tego, co zostało opublikowane w danym czasie. Idee przedstawione za pomocą skrótu myślowego. Bo w istocie najnowsza wystawa w galerii Związku Polskich Artystów Plastyków formalnie będzie takim właśnie przeglądem prasy. Jednak parametrem wyboru obiektów tego przeglądu nie będzie konkretny czas, czy wydawca, w tym przypadku wyróżniać go będzie kategoria/filtr osoby autora odpowiedzialnego za komunikat wizualny. Dlatego spodziewać można się prac tematycznie i ideowo związanych z szeregiem zdarzeń (tych globalnych jak i lokalnych) z przestrzeni kilku ostatnich lat- co może okazać się ciekawą probierzą, bo wspólnie sprawdzimy czy tymczasowy kontekst newsowy zakorzenia się w pamięci na dłużej i czy jest on niezbędny do zrozumienia narracji zawartej w prezentowanym zbiorze projektów. Dodatkowo cały pokaz zostanie także rozszerzony o pewne próby instalacyjno-obiektowe (co przez lata często przewijało się w okładkach zazwyczaj na zasadzie dokumentacji fotograficznej specjalnie spreparowanych przedmiotów). W przypadku tych wystawienniczych prób, tak jak miało to miejsce na poprzedniej indywidualnej wystawie: EFEMERIADA, realizacja autotematyzuje się- bo odnosić się będzie do prasy drukowanej jako medium. Takie ujęcie sprawy przenosi postawę twórcy projektowego i rozszerza ją o język sztuki współczesnej, inspirowany takimi twórcami jak Robert Rauschenberg, Mario Merz, Gunther Uecker, Gloria Friedmann i innych osób skoncentrowanych wokół wypowiedzi konstytuowanych za pomocą języka gazety. Okazuje się, że w sztuce istnieje cały dyskurs temu poświęcony, co udowadnia publikacja “ART and PRESS - Kunst. Wahrheit. Wirklichkeit.” wydana przez Wienand w 2012 roku. Tym bardziej zapraszamy do, nomen omen, lektury niniejszej gazetowej wystawy, bo jest ona podsumowaniem nie tylko pojedynczej postawy twórczej, ale stanowi zapis napięć, często polsko-polskich, wyrażanych medialnie. Krzysztof Ignatowicz

 


DMC Firewall is a Joomla Security extension!