FESTIWAL SZTUKI EKOART 2018 / PODSUMOWANIE

 16.06.2018 r.


Galeria Stodoła Szumiłowo to szczególne miejsce kreacji plastycznej. Siła natury, jej bliskość, powab stworzyły wyjątkowe warunki dla realizacji ekologicznego festiwalu sztuki. Kuratorem tegorocznej edycji Festiwalu Sztuki Ekoart był dr Janusz Plota, który usytuował tematykę wypowiedzi artystycznych wokół wody. Wydarzenia festiwalowe odbywały się między 21.05.2018 r. a 3.06.2018 r. Artyści festiwalu:

Adriana Majdzińska (Polska), Arvydas Alisanka (Litwa), Janusz Plota (Polska), Czesław Podleśny (Polska), Tanya Preminger (Izrael), Cestmir Suska (Czechy), Gheorghe Zaharia (Rumunia).

Woda jest jednym z najważniejszych żywiołów Ziemi, współtworząca krwioobieg świata. To pośrednio z wody powstały znane obiekty przestrzenne Galerii Stodoła Szumiłowo: ,,Inkubator Kultury Leśnej”, ,,Narodziny Cegły”, ,,Klepsydra Wodna” Janusza Ploty czy ,,Panika” i ,,Drzewo–Eko 22” Wojciecha Sęczawy. Galeria już rozpoznawalna w kraju za swoje działania in situ jest wpleciona w pejzaż historyczny Radzynia Chełmińskiego, gdzie wspaniałe zabytki kościoła św. Anny i zamku pokrzyżackiego dumnie rozpościerają swoją magiczną moc trwania. Źródła, rzeki, bagna, jeziora i lasy przyciągały pierwszych osadników, zakonników, rzemieślników i rycerzy. Ślad trwania wartości kulturotwórczej pulsuje wciąż w życiodajnym, wodnym lustrze radzyńskiego praxis. Energia życia jest odwiecznym tematem interpretowanym na różne sposoby przez twórców z całego świata. Woda to życie i odrodzenie, uczucie i wrażliwość, ale też destrukcja i odejście, nuda i pustka.

Festiwal Sztuki Ekoart 2018 w przeciwieństwie do poprzednich edycji sztuki w przestrzeni lasu czy pola skupia się na wodzie - energii wody. Żywioł wodny – tytuł i temat, jest dla nas, jako organizatorów, tylko pretekstem do stworzenia dzieł zainspirowanych niezmierzoną potęgą przyrody.

dr Janusz Plota, 2018

 


 Artyści projektu, od prawej: Cestmir Suska (Cz), Janusz Plota (Pl) - współtwórca idei Galerii, Kurator Galerii – Kurator Festiwalu GSS 2018, Gheorghe Zaharia (Ro), Arvydas Alisanka (Lt), Czesław Podleśny(Pl), Adriana Majdzińska (Pl),Gospodarze - Grzegorz Jarzyński (właściciel, twórca idei Galerii i Dyrektor Festiwalu) i Ewa Szumlak (Koordynatorka Festiwalu), Tanya Preminger (IL).


Janusz Plota – piramida lustrzana, stal, blacha lustrzana wym. 220x220x220 cm. Obiekt pływający po wodzie, odbijający w prostopadłościanach nenufary i nie tylko, górne partie odbijają niebo ( idea: Janusz Plota, projekt: Janusz Plota, Grzegorz Jarzyński). Po prawej stronie obiektu widoczny Akwedukt – nowy obiekt Galerii, autorstwa Adriany Majdzińskiej – niosący wodę Niniwy.


Arvydas Alisanka – Drzewo człowiek, typowy obiekt dla twórczości Alisanki. Człowiek z gałęzi (dębowych) wyrastające drzewo na wyspie, zdominowało część stawu, stanowi łącznik zwiniętego po-mostu.


Ada Majdzińska – Akwedukt, zakończenie budowy drewniano-szklanej(pełny dąb). Pyloniczna konstrukcja dźwigająca niebo i niosąca słoneczną wodę stworzyła nową granicę pomiędzy ogrodem a polem.


Inwentarz Galerii – kolorowe zwierzaki Stodoły stały się umownym znakiem rozpoznawczym miejsca. To tu znajduje się rotacyjna kolekcja sztuki współczesnej sąsiadująca z parkiem maszyn rolniczych. W sąsiedztwie Galerii są tworzone nowe obiekty festiwalu – Ptasznik Podleśnego i Człowiek Drzewo – Alisanki.


Tanya Preminger Zwinięty Most – drewniany most, który poszedł w siną dal. Obrażony na ludzi, którzy przestali po nim chodzić. Nadeszła era żelaznych konstrukcji. Największy obiekt i najtrudniejszy technicznie w wykonaniu podczas festiwalu 2018. Konstrukcja stalowa, podtrzymująca drewnianą konstrukcję to kilka metrów pod wodą, nad powierzchnią wody prawie siedem metrów.


Sztuka przestrzeni – Janusz Plota - Arvydas Alisanka. Przestrzenna tablica zaprojektowana przez Janusza Plotę została dołączona do obiektu (Katedra) zbudowanego na poprzednim warsztacie artystycznym w szkole. Dzisiaj podczas warsztatu twórczego zaprezentował się Alisanka z jego modułem kokonu. Dyrektor Zespołu Szkół w Radzyniu Chełmińskim - Adam Olejnik czasami zastępował nauczycieli plastyki, którzy rozpływali się we mgle celebry ,,Dnia Dziecka”.


Lipa stare, piękne, kwitnące drzewo jest w stanie pomieścić stu biesiadników ale na czas otwarcia festiwalu, najazdu gości, jest tylko przystankiem dla zwiedzających, wielkim siedziskiem dla odpoczynku i posiłku. Tradycyjnie długa kolejka do karykaturzysty Mirka Krzyśków, który tworzy corocznie listę obecności. Nad gośćmi tańczą na wietrze logo cegiełki dzieła zaproszonych artystów do projektu logobrick 2018: Gheorghe Zaharia, Arvydas Alisanka, Cestmir Suska,Tanya Preminger i (Janusz Plota).


Cestmir Suska – pływająca rzeźba w drugiej części stawu.To kula stworzona ze stalowych liści, kreująca ogrodową platformę na płaszczu wodnej energii. Liście przetrwania są folderem przenośnym Suski, który od lat tworzy odciski przyrody na stalowych zbiornikach.


Czesław Podleśny – Ptasznik, stalowy dom dla ptaków, który ma być dla nich klastyczny azylem jest tworzony z materiałów pozyskanych z lokalnych złomowców. Złomy samochodowe użyte w stalowej rzeźbie manifestują nowoczesność i kruchość-świat modernizmu i świat materii. Ptasznik jest azylem i umowną granicą dla przyrody.


Jak zwiedzający czytają wystawę ekologiczną tak też posługują się kompasem życia. Tegoroczna wystawa była wyjątkowo różnorodna nie tylko warsztatowo. Dzieła Ploty i Majdzińskiej, Podleśnego i Suski, Zaharii- Alisanki i Preminger stworzyły podobne pola sztuki tak różnorodne zarazem: malarstwo, rysunek, rzeźba, obiekt, grafika, fotografia, wydruk.


Janusz Plota – mapa śmieci w kraju urodzaju, w Polsce. Stara mapa posłużyła za pretekst wizualny polskich kominków i kominów-ekologicznej mapie kraju. Konstrukcja drewniana Galerii pomaga w zbudowaniu światła nadziei. Obok dokumentacja projektowa Gheorghe Zaharia.


Janusz Plota – pszenica, pszczoły i ziarno. Ekspresyjne Eko-kartony nawiązują stylistyką do dzieł artysty tworzonych w latach osiemdziesiątych, wówczas płótna były mocno przeplatane kliszami rentgenowskimi. Dzisiaj rentgen jest tylko stemplem fragmentarycznie określonym małym wycinkiem dużej kompozycji.


Prawdziwy warsztat odciśnięty w desce czy metalu i powidok fotograficznego obrazu. Skraje warsztaty, odmienne zapisy widzianego i odkrywanego świata. Wejście do strefy Graala i wyjście ze strefy zagrożenia. Podleśny i Preminger, dwa światy sto dwa różne spojrzenia.


Gheorghe Zaharia – Wodne marzenie, totemiczny charakter obiektu zdominował najbliższą przestrzeń ale też został wchłonięty przez liczne drzewa i krzewy na tyle, że opowiada legendy aborygeńskie poukładane przez Gheorghe tak jakby tu stał sto lat. Ornamentyka stalowa boczna zapożyczona od Brankusiego to hołd artysty dla wybitnego rumuńskiego i nie tylko artysty.


Drzewo zielone jeszcze kilka dnie temu Zaharia zamienił na kobaltowe. Kolorowe ryby, duże i małe miały stworzyć drzewo przestrogi ,azylu. Energia artysty przepełniona optymizmem przekształciła obiekt ekologiczny w drzewo szczęścia. To miejsce emanuje energią. Jeszcze wczoraj ten narożny kawałek parku był skrzyżowaniem leśnych traktów ,dzisiaj jest miejscem składania wotywnych życzeń.


Janusz Plota – Pole albo flagi polskie. Poliptyczny znak bało-czerwonej albo biało-karminowej albo zranionej. To symbol przetrwania, magia przejścia. Znaki albo pole albo flaga to tylko gest zaznaczenia, określenia, odczytania. Flaga jest tam, w przestrzeni. Nie nazwana, nie ujarzmiona, trwa. Analogia do flagi polskiej, dzieł tworzonych przez artystę i artystów ,uczestników strajku okupacyjnego na gdańskiej PWSSP w 1980 roku.


Piec węgierski, wyciąganie ceramiki z pieca to zawsze wielkie przeżycie. Są kolejne dzieła ceramiczne? Czy był dobry szamot? Zawsze to wspólne spotkanie przy jeszcze dymiącej fabryce ceramicznej. Podleśny uruchomił piec – Majdzińska, Podleśny i Plota teraz go rozbierają by wydobyć z wnętrza nowe wytwory artystów z Sąsiedztwa.


Tablica tworzenia od tablicy stworzenia dzieli jedna literka a jaka różnica. Wszystko do zamalowania, poza wyciętymi formami graficznymi-para architektonicznymi. Warsztaty w szkole to zawsze pretekst by tworzyć na każdej powierzchni, szanując sąsiedztwo twórcze, a to już wyższa szkoła jazdy.

 

Our website is protected by DMC Firewall!