Nagroda im. Kazimierza Ostrowskiego

Bartek Materka Laureatem Nagrody im. Kazimierza Ostrowskiego za rok 2021, XXI edycja (2)

Nagroda im. Kazimierza Ostrowskiego za rok 2021, XXI edycja

Organizator: Związek Polskich Artystów Plastyków Okręg Gdański

W dniu 24 czerwca 2022 roku w Klubie Środowisk Twórczych Spatif w Sopocie odbyło się posiedzenie Kapituły Nagrody im. Kazimierza Ostrowskiego za rok 2021. Nagroda powołana przez Okręg Gdański Związku Polskich Artystów Plastyków jest ogólnopolskim wyróżnieniem przyznawanym za wybitne osiągnięcia w dziedzinie malarstwa.

Nominacje:

1. Beata Ewa Białecka
2. Agata Bogacka
3. Bartek Materka
4. Paulina Ołowska
5. Anna Szpakowska-Kujawska

 

Laureatem tegorocznej XXI edycji Nagrody został Bartek Materka za malarską opowieść o codzienności, celebrację różnych sposobów widzenia, wnikliwe przypatrywanie się fragmentom rzeczywistości i scalaniu ich w różnorodne światy.

 

Członkowie Kapituły:

1. dr Krystyna Czerni - Przewodnicząca Kapituły, krytyk i historyk sztuki, Kraków

2. Bartłomiej Błażejowski - Prezes Gdańskiego Okręgu ZPAP

3. Mariusz Hoffman - kurator projektu, Okręg Gdański ZPAP

4. prof. dr hab. Anna Kutaj-Markowska - historyk sztuki, UWR, Wrocław

5. dr Roman Nieczyporowski - historyk sztuki, Gdańsk

6. dr hab. Krzysztof Polkowski - Rektor ASP, Gdańsk

7. Wojciech Zmorzyński - kustosz, Muzeum Narodowe, Gdańsk

Członkowie honorowi Kapituły:

Teresa Miszkin - laureatka Nagrody im. Kazimierza Ostrowskiego za rok 2020

Aleksandra Dulkiewicz - Prezydent Miasta Gdańska

Mieczysław Struk - Marszałek Województwa Pomorskiego

Krzysztof Izdebski - Inicjator Nagrody im. Kazimierza Ostrowskiego

 

Bartek Materka (1973) – malarz, fotograf, projektant graficzny.

Urodził się w 1973 roku w gdańskiej dzielnicy Zaspa. Absolwent Wydziału Malarstwa Akademii Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie (2004). Artysta wnikliwie obserwuje otaczającą go rzeczywistość, a pochłaniające go widoki przeobraża w malarskie struktury intrygujące percepcję wzrokową patrzącego. Tematyka jego prac dotyczy codzienności i najbliższego otoczenia. Obrazy często są inspirowane wykonanymi przez siebie fotografiami. Materkę interesuje świat zapośredniczony, zniekształcony, nieco zdeformowany w wyniku działania różnych zjawisk biologicznych, jak i za sprawą dokonań współczesnej techniki. W malarstwie Materki figuracja subtelnie przenika się z abstrakcją. Jego prace znajdują się w kolekcjach Muzeum Sztuki Współczesnej w Krakowie MOCAK, Galerii Sztuki Współczesnej Bunkier Sztuki, a także w licznych kolekcjach prywatnych. Mieszka i pracuje w Krakowie.

Laureat III nagrody na Biennale Malarstwa „Bielska Jesień” w Bielsku-Białej (2005). Stypendysta Vermont Studio Center (2006). Autor projektu plakatu na XIII Wielkanocny Festiwal Ludwiga van Beethovena (2009).

Autor wystaw indywidualnych: Leso (Mathare Art Gallery, Nairobi, Kenia, 2016), Multiple Times (Campoi Gallery, Monachium, 2014), Adjacent Rooms (Galerie Virginie Louvet, Paryż, 2013), Gdzie masz czapkę? (Centrum Sztuki Współczesnej Kronika, Bytom, 2013), Painting (Platan Gallery, Budapeszt, 2012), On a Single Breath (Galerie Wolfgang Gmyrek, Düsseldorf, 2010), Klatka (Galeria Sztuki Współczesnej „Bunkier Sztuki”, Kraków, 2010), Kanał (Muzeum Powstania Warszawskiego, Warszawa, 2009), Sezon grzewczy (Fundacja No Local, Kraków, 2008), Nie pamiętam jak miała na imię (Raster, Warszawa, 2007), Wszystko cieknie (Galeria Czarna, Warszawa, 2007), Unfortunate Day 1.09.2005 (Fabryka Schindlera, Kraków, 2005), Co widziałeś w tym parku? – Nic (Raster, Warszawa, 2004).

Uczestnik wielu wystaw zbiorowych w kraju i za granicą: Artyści polscy w Kolekcji Bunkra Sztuki (Galeria Sztuki Współczesnej „Bunkier Sztuki”, Kraków, 2019), Krakowski Salon Sztuki (Pałac Sztuki, Kraków, 2018, 2019),  Gdybym był księżycem (Raster, Warszawa, 2018), Sztuka w sztuce (Muzeum Sztuki Współczesnej w Krakowie MOCAK, 2017), Działania z rodziną (Raster, Warszawa, 2016), Flow / Powrót Suma (Księgarnia | Wystawa, Kraków, 2016), L’arte differente: MOCAK al MAXXI (MAXXI Museo nazionale delle arti del XXI secolo, Rzym, 2016), Projekt Metropolis (Muzeum Śląskie, Katowice, 2015), Manifestacje romantyczne (BWA Sokół, Nowy Sącz, 2014), Zbrodnia w sztuce (Muzeum Sztuki Współczesnej w Krakowie MOCAK, 2014) Kolekcja MOCAK-u (Muzeum Sztuki Współczesnej w Krakowie MOCAK, 2014), Bajeczne są rzeczy przyziemne, gdy dotknie je ręka geniusza (Galeria Kordegarda, Warszawa, 2013), Powrót do domu (Angel Wawel, Kraków, 2013), Kolekcja MOCAK-u III (Muzeum Sztuki Współczesnej w Krakowie MOCAK, Kraków, 2012/2013), Urwany Film (BWA Awangarda, Wrocław, 2012), Kolekcja MOCAK-u (Muzeum Sztuki Współczesnej w Krakowie MOCAK, Kraków, 2011), Historie Ucha (Zachęta – Narodowa Galeria Sztuki, Warszawa, 2011), Ostatni Film (Raster, Warszawa, 2010), Katolicy w Kronice (Centrum Sztuki Współczesnej Kronika, Bytom, 2010), Fancy Success. Positions in Young Polish Painting (Karlin Hall, Praga; Galeria Sztuki Współczesnej „Bunkier Sztuki”, Kraków, 2009), Portret własny. Prace z kolekcji Piotra Bazylko i Krzysztofa, Masiewicza (Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski, Warszawa, 2008), Malarstwo Polskie XXI wieku (Zachęta – Narodowa Galeria Sztuki, Warszawa, 2006), Is It Better to Be a Good Artist or a Good Person? (Rental Gallery, Los Angeles, 2006), Revenge on realism (Krinzinger Projekte, Wiedeń, 2005), 37. Biennale Malarstwa „Bielska Jesień 2005” (Galeria Bielska BWA, Bielsko-Biała, 2005), Chora Flora (Od Nowa Club, Toruń, 2005). Współpracuje z warszawską Galerią Raster. Jego prace znajdują się kolekcjach polskich i zagranicznych instytucji (Galeria Sztuki Współczesnej „Bunkier Sztuki”, Kraków; Muzeum Sztuki Współczesnej w Krakowie MOCAK; Susan and Michael Hort Collection, Nowy Jork) oraz w licznych kolekcjach prywatnych. Zajmuje się również projektowaniem, między innymi, jest twórcą kilkunastu projektów okładek dla książek z „Linii Filmowej” wydawnictwa „Korporacja Ha!Art” (2009-2012).

 

Malarskie spojrzenie Bartka Materki krąży wokół problemów wizualnej percepcji rzeczywistości osnutych na wydarzeniach dnia codziennego, nigdy jednak nie ociera się w nich o banał. Bo kiedy Materka czerpie z codzienności,  to tę codzienność przekracza i uniwersalizuje.  Jednak formalnie koncentruje się w znacznym stopniu na tym, jakim deformacjom ulega obraz rzeczywistości w naszej świadomości. Obrazy Materki, powstające na ogół na podstawie własnych fotografii, są analizą aparatu wzrokowego, tego jaki wpływ mają nań współczesne technologie optyczne i metody generowania wizerunków (obraz cyfrowy, telewizyjny, mikroskopowy, kod ASCII). Tematyka jego płócien pozornie wydaje się błaha, zwyczajna - są to obrazy z codzienności i otoczenia malarza. Zazwyczaj maluje na podstawie wykonanych przez siebie fotografii. Dlatego też na jego obrazach pojawia się życie prywatne artysty – żona Joanna czy syn Tytus. Życie prywatne, przełamujące "technologiczne" zainteresowania artysty. Często to właśnie generowane w relacjach z nimi emocje znajdują malarską wizualizację, pod ich wpływem obrazy i wizerunki ulegają zakłóceniu, przebarwieniu, rozjeżdżają się i nakładają na siebie domagając się różnych perspektyw patrzenia i rozumienia.- pisze o Bartku Materce Karol Sienkiewicz

Poniżej wybrane prace artysty:

 1. Michalina meeting Anna Bella Geiger; egg tempera 160 x 120

2. 39,5 st C, egg tempera 160 x 140 cm

3. Tłum  Crowd, 2020, 120 × 160 cm

4. Studio egg tempera 190 x 140 

5. Chicks, egg tempera 190 x 140 cm

6. Tomek (homework), egg tempera 130 x 100 cm

7. Bartek Materka, bez tytułu, 2020, olej płótno, 50 x 60 cm

8. Untitled, egg tempera 140 x 140 cm

9. Tytus, olej na płótnie, 160x160cm

10. Klub w krzakach  Club in the Bushes, 150 × 150 cm











 

DMC Firewall is a Joomla Security extension!