30.12.2018 r.
Na przełomie października i listopada 2018 roku w Egipcie odbył się międzynarodowy projekt artystyczny, w którym wzięło udział 75 twórców z całego świata. Wśród nich był Janusz Plota. Sympozjum artystyczne odbywało się w pobliżu Szarm el-Szejk w Egipcie. Shosha Aboul Kheir z Shosha Kamal Design Studio w Kairze stworzyła koncepcję Reviving Humanity Memorial. Projekt to artystyczny dar dla ofiar terroryzmu i na mocy zarządzenia prezydenta Egiptu, Abdela Fattaha el-Sisi, stał się fundamentem pomocy ofiarom terroryzmu.Tegoroczna wystawa została zatytułowana "Odradzająca się ludzkość". Artyści zostali poproszeni o stworzenie dzieł inspirowanych ludzkim sercem, każdy we własnym stylu i preferowanym medium. Serce zostało wybrane jako symbol miłości, życzliwości, jedności, człowieczeństwa. Specjalnie dla projektu 2018 u podnóża gór Echo Temple zostało zbudowane studio twórcze, w którym zaproszeni artyści tworzyli rzeźby inspirowane sercem. Czerwony, rzadki marmur to materiał użyty do realizacji rzeźby Janusza Ploty. Projekt będzie kontynuowany w roku 2019 gdzie artyści reprezentujący pozostałe sto krajów przyjedzie do Egiptu by stworzyć swoje dzieła, uzupełniając czekające marmurowe kolumny w przestrzennym muzeum rzeźby serca. Niezwykły projekt, piękna idea, niezmierzona siła sztuki, wyrazista kompozycja Janusza Ploty.
Autorska relacja Janusza Ploty z artystycznego pobytu w Egipcie:
Studio-pracownie i zaplecze zbudowane u podnóża gór-cudowne miejsce i rewelacyjny pomysł na uprawianie sztuki na pustyni.
Moje czerwone marmurowe serce to piękny kamień z Asuanu, czerwony marmur to tak naprawdę: biały, zielony, fioletowy i cała gama innych odcieni.
Praca w cieniu była pozornym cieniem wielkiego boga słońca.
Muzeum przestrzenne pamięci to obiekty wykonane w różnych mediach na tafli marmurowej.
Nowe serca skąpane w słońcu –moment przekazu dzieł do muzeum.
Po otwarciu i przed celebrą przekazania kolekcji, podświetlone dzieła ,przykryte kloszem szklanym tworzą zupełnie inny obraz.
Angielska taksówka na pustyni, pomysł reżysera festiwalu jak pokazać sztukę w sztuce, no cóż taksówka jaka jest każdy widzi.
Jest miejsce dla pozostałych reprezentantów stu krajów i to za kilka miesięcy bo rok 2019 za chwilę.
Muzeum egipskie w Kairze robi wrażenia nawet na nas, ale portrety fajumskie to jeszcze coś.
Flagi mamy swoich krajów i jesteśmy ambasadorami kultury swoich krajów zawsze.
Miasto przyszło do piramid, świat się kurczy, tutaj szybciej.
Sfinks w remoncie ale zawsze podczas naprawy archeolodzy odnajdują nowe artefakty i nie tylko.
Kolekcja sympozjum tym samym kolekcja sztuki transarchetypicznej jest poszerzona.