czynna od wtorku do niedzieli w godzinach 13.00-17.00
11.03.2019 r., 15.03.2019 r.
29 marca 2019 r. w galerii ZPAP w Gdańsku przy ul. Piwnej 67/68 o godz. 18.00 rozpocznie się ekspozycja instalacji artystycznej oraz malarstwa.
Wystawa „KODY CODZIENNOŚCI” to prezentacja twórczości dwóch łódzkich artystów — Piotra Mastalerza i Macieja Jabłońskiego. Twórcy poruszają się po gruncie wypracowanych przez siebie systemów wypowiedzi artystycznej, a ich zainteresowania zawierają się między malarstwem a obiektami przestrzennymi. Wyrażając się odmiennym, dla każdego z nich językiem artystycznej narracji, zauważają pewne elementy wspólne, istniejące w sferze koncepcyjnej i duchowej. Czynniki te stanowiące ważki powód ich artystycznych zmagań są na tyle istotne, że owocują kolejną wspólną wystawą opartą na specyficznym dialogu dwóch wartości i postaw.
Prace malarskie Piotra Mastalerza to swoisty dialog z rzeczywistością i sobą samym. Jego malarskie poszukiwania osadzone są na odnoszeniu się do całego spektrum emocjonalnych uwarunkowań, będących reakcją na to co zewnętrzne, ale poddane duchowej transformacji. Konsekwencją jest powoływanie materii opartej na głębokim przeżyciu, niejednokrotnie odwołującej się rekonstrukcji wspomnień. W cyklu prezentowanych prac artysta próbuje nawiązać dialog z odbiorcą i wspólnie z nim zastanawiać się nad kwestiami egzystencjalnym, nie rezygnując zarazem ze zmysłowych wartości czysto malarskich. Odmienne w swoim wyrazie prace przestrzenne Macieja Jabłońskiego prezentowane są w formie instalacji zatytułowanej „Pomiędzy”. Obszar Jego artystycznych zainteresowań zawiera się w przestrzeni — w rozumieniu samych obiektów, jak i otoczeniu, w którym funkcjonują. Ważnym czynnikiem jest aspekt technologiczny tych specyficznych realizacji, który dla autora stanowi pole do poszukiwania treści istniejącej w ich materii. Specyfika techniki, którą posługuje się artysta polega na „rysowaniu” cienką linią płynnego tworzywa sztucznego zastygającego w formie, którą określa na każdym etapie swojej pracy. Efektem tych działań jest zagęszczenie linii lub ich rozrzedzenie, co dodaje ekspresji, różnicuje obiekty, staje się zapisem niespokojnego ruchu ręki trzymającej pióro. Czynnikiem inspirującym do powstania owej instalacji były przemyślenia artysty dotyczące relacji pomiędzy ludźmi i własnej tożsamości wobec grupy. Te tak istotne dla twórcy powody jego poszukiwań, odwołują się bezpośrednio do wątku egzystencjalnego, co jest charakterystyczne dla całej twórczości Macieja Jabłońskiego. Tytułowe „kody codzienności” w przypadku obu artystów budują wprawdzie odmienną formę wypowiedzi plastycznej, posiadającą jednak zbliżony rodowód ideowy, czego oni sami nie ukrywają.
Urodzony w 1963 roku w Łodzi.
Studia w Państwowej Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych im. Wł. Strzemińskiego w Łodzi w latach 1988-1993. Dyplom z wyróżnieniem w zakresie projektowania tkaniny i malarstwa. W roku 2001 uzyskał kwalifikację I-go stopnia w dziedzinie sztuk plastycznych w Akademii Sztuk Pięknych im. Wł. Strzemińskiego w Łodzi. Temat pracy doktorskiej: „Kolekcja unikatowych tkanin drukowanych inspirowanych własnym malarstwem olejnym”. W roku 2010 uzyskał tytuł doktora habilitowanego w dziedzinie sztuk plastycznych w Akademii Sztuk Pięknych im. Wł. Strzemińskiego w Łodzi. Temat pracy habilitacyjnej: „Ulotność przemijania. Wieloaspektowość materii budującej relief i światło”. Obecnie pracownik naukowo-dydaktyczny w Instytucie Architektury Tekstyliów Politechniki Łódzkiej, gdzie zatrudniony jest na tym stanowisku od 26 lat. Członek Związku Polskich Artystów Plastyków Okręgu Warszawskiego.
Doświadczenia zawodowe: Twórczość w obszarze malarstwa sztalugowego, rysunku, unikatowego druku sitowego na tkaninie, obiektów przestrzennych. Działalność w zakresie projektowania tkaniny przemysłowej. Działalność w zakresie projektowania i zdobienia porcelany artystycznej. Autor wielu wystaw indywidualnych i uczestnik zbiorowych w kraju i poza jego granicami m.in. w Niemczech, Danii, Francji, Wielkiej Brytanii, Włoszech, Kostaryce, Ukrainie oraz w Łodzi, Warszawie, Gdańsku, Toruniu, Rzeszowie i innych. Prace artysty znajdują się w kolekcjach krajowych i zagranicznych.
Autor o swojej twórczości:
„Moje prace są wynikiem wielu przeżyć znajdujących swoje odbicie w głęboko osobistej formie artystycznej wypowiedzi. Ich powstawaniu towarzyszy często zawiły proces dodawania i odejmowania elementów, oczyszczania i zagęszczania by w konsekwencji wyłonić się mogła kreacja przesycona żywą strukturą kolorystyczną posiadająca cechy tajemniczości i niedopowiedzenia.
Poprzez proces ciągłego modyfikowania wizji doszedłem do punktu, w którym pytania o rolę i sens poszukiwania nowych rozwiązań stają się jak najbardziej aktualne. Staram się nie rezygnując ze swoich wewnętrznych przekonań prowadzić w dalszym ciągu dialog z samym sobą i odbiorcą na temat rzeczy ważnych i mniej ważnych…”
1994 Unikatowa tkanina drukowana, Łódź, Targi Interfashion
1998 Malarstwo, Rzeszów, Galeria BWA
2000 Malarstwo, Warszawa, Galeria Brama
2002 Malarstwo, Międzyrzecz, Galeria Kotłownia
2003 Malarstwo, Łódź, Miejska Galeria Sztuki, Galeria Bałucka
2003 Malarstwo, Sieradz, Galeria BWA
2003 Malarstwo, Piotrków Trybunalski, Galeria BWA
2003 Unikatowa tkanina drukowana, Gdańsk, Wystawa towarzysząca Międzynarodowej konferencji „AUTEX” 2003, Kościół św. Katarzyny
2004 Malarstwo, Łódź, Galeria Krótko i węzłowato
2004 Malarstwo, Tomaszów Mazowiecki, Muzeum w Tomaszowie Mazowieckim
2005 Malarstwo, Łódź, Galeria Politechnika, Politechnika Łódzka
2007 Tkanina drukowana, wystawa „Trzy spojrzenia”, Sieradz, Galeria BWA
2007 Tkanina unikatowa, Gdańsk, Galeria Nowa Oficyna
2007 Wystawa z okazji 60–lecia Politechniki Łódzkiej, Politechnika Łódzka
2008 Tkanina unikatowa, obiekty przestrzenne, Łódź, Galeria Poleskiego Ośrodka Sztuki
2008 Tkanina unikatowa, Sudbury – Suffolk, England, The Quay Theatre
2014 Malarstwo, tkanina unikatowa, obiekty przestrzenne,
„Piotr Mastalerz. Wokół malarstwa” Łódź, Galeria „Biblio – Art”, Biblioteka Główna Politechniki Łódzkiej
2015 Malarstwo, „Poszukiwanie dialogu”, Łódź, Galeria ZPAP
2016 Malarstwo, „Piotr Mastalerz. Ukryte znaczenia”, Piotrków Trybunalski, Galeria „U Panien”, Centrum „Idei ku demokracji”
2016 Malarstwo, „Labirynty materii”, Lwów, Lwowska Narodowa Akademia Sztuki
2017 Malarstwo, Ostrów Wielkopolski, „Galeria 33”
2017 Obiekty przestrzenne, unikatowa tkanina drukowana, „Terytorium”, Piotrków Trybunalski, Galeria „U Panien”, Centrum „Idei ku demokracji”
2018 Obiekty przestrzenne, tkanina drukowana, „Zależności i wykluczenia”, Łódź, Galeria ZPAP
1994 Unikatowa tkanina drukowana, Ogólnopolska Wystawa najlepszych prac dyplomowych Uczelni Plastycznych, Warszawa, Instytut Wzornictwa Przemysłowego
1994 Malarstwo, Łódź, Targi Sztuki, Hala Expo
1995 Malarstwo, Lyon, 20 Artystów Polskich
1997 Malarstwo, Wystawa poplenerowa „ Palanga ‘ 96 ”, Łódź, Galeria Bałucka
1997 Malarstwo, Bielska Jesień ’97, Ogólnopolska Pokonkursowa Wystawa Malarstwa, Bielsko-Biała, Bydgoszcz, Słupsk, Galerie BWA
1988 Malarstwo, Ostrów Wielkopolski, IX Salon Plastyki Egeria ’98, Galeria Sztuki Współczesnej
1999 Malarstwo, Kolonia, Coincidence, Kulturzentrum Ignis
2001 Unikatowa tkanina drukowana, Łódź, Tower Building Gallery
2003 Unikatowa tkanina drukowana, Trójmiasto, II Ogólnopolskie Biennale Malarstwa i Tkaniny Unikatowej
2004 Unikatowa tkanina drukowana, Łódź, Galeria Krótko i węzłowato
2006 Malarstwo, Sieradz, IV Ogólnopolski Konkurs Malarski „Triennale z martwą naturą”, Muzeum Regionalne w Bełchatowie
2007 Malarstwo, Toruń, VII Biennale Małych Form Malarskich, Galeria Sztuki Wozownia
2007 Tkanina unikatowa, Gdynia, IV Ogólnopolskie Biennale Malarstwa i Tkaniny Unikatowej Trójmiasto 2007, Muzeum Miasta Gdyni
2007 Malarstwo, Wałbrzych, Wałbrzyska Galeria Sztuki BWA, „Zamek Książ”
2007 Malarstwo, Rzeszów, Galeria BWA
2007 Malarstwo, Chorzów, Miejski Dom Kultury „Centrum”
2007 Malarstwo, Mielec, Samorządowe Centrum Kultury
2007 Malarstwo, Dębica, Galeria Miejskiego Ośrodka Kultury
2008 Tkanina unikatowa, obiekty przestrzenne, „Architektura Tekstyliów”, Wrocław, Galeria Design
2010 Tkanina unikatowa, 8 Międzynarodowe Nadbałtyckie Triennale Miniatury Tkackiej, Gdynia, Muzeum Miasta Gdyni
2010 Tkanina unikatowa, Wystawa towarzysząca 13 Międzynarodowemu Triennale Tkaniny, Łódź, Muzeum Włókiennictwa
2012 Malarstwo, Biennale Małych Form Malarskich, Toruń, Galeria Sztuki Wozownia
2012 Malarstwo, „Triennale z martwą naturą”, Sieradz, Galeria BWA
2014 Tkanina unikatowa, Międzynarodowa wystawa tkanin artystycznych „Milagro”, Kostaryka, Galeria Narodowa Centrum Wiedzy i Kultury w San Jose
2014 Tkanina unikatowa, Międzynarodowa Wystawa Tkanin Artystycznych „Cud”, Łódź, Centralne Muzeum Włókiennictwa
2015 Malarstwo, Wystawa „Ślady - Młodzi Sztuką”, Warszawa, Galeria ZPAP
2015 Tkanina unikatowa, „Era Art - Projekty Wybrane”, Koszalin, Muzeum
2015 Malarstwo, Wystawa ZPAP Okręgu Łódzkiego, Muzeum w Tomaszowie
2015 Malarstwo, Wystawa ZPAP Okręgu Łódzkiego, Muzeum w Bełchatowie
2015 Malarstwo, Wystawa ZPAP Okręgu Łódzkiego, Galeria „Project ART”, Port Łódź
2015 Malarstwo, „XVII Zimowy Salon Sprzedaży”, Skierniewice, Galeria BWA
2016 Malarstwo, wystawa artystów ZPAP Okręgu Łódzkiego „Prezentacje III”, Łódź, Klub Nauczyciela
2016 Malarstwo, wystawa artystów ZPAP Okręgu Łódzkiego „Abstrakcja”, Łódź, Galeria ZPAP
2016 Malarstwo, wystawa artystów ZPAP Okręgu Łódzkiego, Gdańsk, Galeria ZPAP
2016 Malarstwo, wystawa artystów ZPAP Okręgu Łódzkiego, Łódź, Okręgowa Izba Lekarska
2016 Malarstwo, wystawa artystów ZPAP Okręgu Łódzkiego, Inowłódz, Zamek w Inowłodzu
2016 Malarstwo, wystawa artystów z Łodzi, Trzyniec (Czechy), Muzeum Huty Trzynieckiej i Miasta Trzyńca
2016 Malarstwo, wystawa poplenerowa „Plenerowy Wymiar Sztuki III”, Ostrów Wielkopolski, Galeria 33, Forum Synagoga
2016 Malarstwo, „Wystawa z tancerkami”, wystawa w ramach projektu artystycznego „Project ART”, Galeria „Project ART”, Łódź
2016 Malarstwo, wystawa ogólnopolska, „Galeria na piętrze”, Chrzanów, Miejski Ośrodek Kultury, Sportu i Rekreacji
2016 Malarstwo, wystawa artystów ZPAP Okręgu Łódzkiego „Uroki krajobrazu polskiego”, Andrzejów, Aula „Jana Pawła II”
2016 Rysunek, wystawa rysunku i grafiki „Zderzenia”, Łódź, Galeria ZPAP
2016 Malarstwo, Międzynarodowy Przegląd Sztuki „Alternatywy 33”, Ostrów Wielkopolski, „Galeria 33”
2016 Malarstwo, wystawa członków Jury Międzynarodowego Konkursu Malarskiego „Quadro-Art” 2016, Łódź, Centralne Muzeum Włókiennictwa
2017 Malarstwo, wystawa artystów ZPAP Okręgu Łódzkiego „Konfrontacje”, Łódź, Galeria ZPAP
2017 Malarstwo, Międzynarodowa Wystawa Malarstwa i Tkaniny Artystycznej „Eko Materia”, Gdańsk, Muzeum Narodowe w Gdańsku, Oddział Sztuki Nowoczesnej, Pałac Opatów
2017 Malarstwo, Łódzki Maraton Malarski, Łódź, Galeria Off Piotrkowska
2017 Malarstwo, International Exhibition, Chianciano Terme (Italy), Art Museum of Chianciano, Chianciano EXPO
2017 Malarstwo, “Wielość Brzmień”, Wystawa pedagogów Instytutu Architektury Tekstyliów PŁ, Łódź, Galeria „Biblio – Art”, Biblioteka Główna Politechniki Łódzkiej
2017 Malarstwo, wystawa artystów ZPAP Okręgu Łódzkiego, Inowłódz, Zamek w Inowłodzu
2017 Tkanina unikatowa, Polnishe Kunst der Moderne, Berlin, Rathaus – Galerie Reinickendorf
2017 Malarstwo, VI Międzynarodowy Przegląd Sztuki „Alternatywy 33”, Ostrów Wielkopolski, „Galeria 33”
2018 Malarstwo, wystawa artystów ZPAP Okręgu Łódzkiego „Podróże astralne”, Łódź, Galeria ZPAP
2018 Malarstwo, wystawa z okazji dziesięciolecia działalności galerii „Biblio – Art”, Galeria „Biblio – Art”, Biblioteka Główna Politechniki Łódzkiej
MACIEJ JABŁOŃSKI
Studiował na Wydziale Edukacji Wizualnej oraz na Wydziale Grafiki i Malarstwa Akademii Sztuk Pięknych w Łodzi. W roku 2007 obronił pracę doktorską w Instytucie Sztuki Wydziału Artystycznego w Cieszynie – filii Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach. Po ukończeniu studiów na ASP rozpoczął pracę jako asystent w pracowni Intermedia, a później Multimedia na Wydziale Edukacji Wizualnej ASP w Łodzi. Równocześnie pracował w Akademii Humanistyczno-Ekonomicznej na Wydziale Pedagogicznym. Obecnie jest wykładowcą Politechniki Łódzkiej na Wydziale Technologii Materiałowych i Wzornictwa Tekstyliów, gdzie prowadzi pracownię rzeźby dla studentów kierunku wzornictwa, jak również zajęcia z typografii, grafiki przestrzennej i projektowania opakowań. Przeprowadza także warsztaty twórcze dla dzieci, młodzieży i dorosłych. Poza pracą dydaktyczną Maciej Jabłoński zajmuje się projektowaniem książek, katalogów i innych druków. W pracy artystycznej posługuje się różnymi technikami, od modelowania w glinie, poprzez asamblaż, rysunek, grafikę komputerową do pióra drukującego 3d. Maciej Jabłoński może się pochwalić bogatym dorobkiem artystycznym. Brał udział w ponad osiemdziesięciu wystawach zbiorowych i indywidualnych w Polsce i za granicą, między innymi w Niemczech, Włoszech, Belgii, Irlandii, Szwecji, Japonii i na Węgrzech. Z racji swojego zainteresowania książką artystyczną uczestniczył w Międzynarodowych Festiwalach Sztuki Książki, na 9. Festiwalu „Korespondencja” 2012–2014 otrzymał III nagrodę za pracę „Żałoba”.
Maciej Jabłoński zaprezentuje na wystawie instalację „Pomiędzy”.
Instalacja „Pomiędzy” to kilkadziesiąt twarzy-masek wykonanych piórem 3d, zawieszonych w pustej przestrzeni galerii, mniej więcej na wysokości ludzkiego wzroku. Specyfika tej techniki polega na „rysowaniu” cienką linią płynnego tworzywa sztucznego. Można to robić bezpośrednio w powietrzu, jednak wtedy element przypadkowości wytworu jest dla mnie zbyt duży. Do wykonania każdego obiektu posłużyłem się więc tradycyjnie rzeźbionym glinianym modelem. Na powierzchni glinianych twarzy nanosiłem kolejne linie, tworząc skomplikowane kształty siatek, pętli, „niby – tkaniny”.
Zagęszczenie linii lub ich rozrzedzenie dodaje ekspresji, różnicuje obiekty, staje się zapisem niespokojnego ruchu ręki trzymającej pióro. Gotowe obiekty są jakby stworzone z sieci – jednocześnie przestrzenne i przezroczyste. Widać przez nie kolejne twarze, kolejne warstwy tłumu. Twarze są różnej wielkości od nieco większych niż ludzka do 2-3 krotnie większych. Umieszczenie ich w neutralnej przestrzeni galerii, niejednolita wielkość i wzajemne przenikanie zaburzają doznawanie przestrzeni. Oglądający czasem musi zastanowić się, co jest bliżej, a co dalej.
Kolorystyka ograniczona jest do bieli, szarości i czerni. Kolory te mają wielorakie znaczenia, różne w różnych kulturach. Biel to w kulturze europejskiej niewinność, łaska, dobro, czerń – żałoba, smutek, grzech, zło, ale też powaga i dostojeństwo. Szarość to z jednej strony „bylejakość”, nie wyróżnianie się w tłumie, z drugiej – zrównoważenie i spokój. W przypadku tej instalacji taki wybór kolorów podyktowany jest z jednej strony ogólnie znaną symboliką kolorów, z drugiej - chęcią zamknięcia się w wąskiej gamie barwnej aby nie rozpraszać uwagi widza, jednak próba interpretacji jasnych twarzy jako pozytywnych a czarnych jako negatywnych jest nietrafna. Twarze-maski mogą oszukiwać...
Istotne jest, aby nie tylko oglądać instalację „z zewnątrz”, ale by wejść w nią, patrzeć w różne strony, z różnych punktów widzenia. Taka percepcja pracy pozwala rzeczywiście poczuć się „pomiędzy”, zadać sobie pytanie o własne relacje z innymi i z samym sobą. Osoby oglądające ekspozycję, poprzez swój ruch wewnątrz niej, powodują czasem delikatne, a czasem silne ruchy zawieszonych na żyłce twarzy. Instalacja cały czas się przekształca, twarze obracają się, spoglądając coraz to w inną stronę. One również oglądają zwiedzających, którzy weszli w ich świat.
Twarze-maski to nie portrety konkretnych osób, a raczej „ludzie w ogóle”. Posiadają cechy indywidualne, np. wąsy, szczupłą lub nalaną twarz, niektóre są młodsze, inne starsze, jednaj wszystkie są anonimowe. Nie zależało mi na konstruowaniu anegdoty „że ktoś wisi obok kogoś”. To po prostu tłum ludzi, grupa która może być wspólnotą ale nie wiadomo, czy nią jest i czy kiedyś w ogóle będzie.
Inspiracją do powstania takiej instalacji były moje przemyślenia dotyczące relacji pomiędzy ludźmi, własnej tożsamości wobec grupy, odpowiedzi na pytanie, na ile jestem razem z nimi, na ile częścią grupy, a na ile jestem osobnym, indywidualnym bytem. Interesuje mnie obszar pomiędzy wspólnotowością, współdziałaniem, poczuciem uczestnictwa w grupie, a indywidualnością jednostki oraz indywidualizmem w postawach i działaniach.
Czym jest wspólnota?
„Istotą wspólnoty są powstające dzięki wspólnej aktywności trwałe relacje pomiędzy jej równoprawnymi i dobrowolnymi uczestnikami.” - pisze Piotr Jaskółka - „Poziome relacje stanowią spoiwo wspólnoty i nie mogłyby istnieć, gdyby jej uczestnicy nie przyjęli właściwych w danej wspólnocie postaw korzystnych z punktu widzenia wspólnego dobra i wspólnego celu.”
Jak jednak pogodzić wspólnotę z autonomią?
„Niewątpliwym zadaniem każdej wspólnoty jest stworzenie przestrzeni dla indywidualnego człowieka, dla osoby. Spotkać się tu musi wiele porządków. We wspólnotach spotkają się różne światopoglądy, zetrą różne zdania. Stanie się to każdorazowo w innych okolicznościach, warunkach. A zatem każdy z nas musi mieć prawo szukać w niej tego, co mu potrzebne. Piotr Jaskółka http://www.racjonalista.pl/kk.php/s,10064
Jak natomiast rozumieć indywidualność?
Psychologia ujmuje indywidualność jako zespół cech opisujących zachowanie danej osoby – jej osobowość. Ta grupa cech jest unikalna, każdy zachowuje się I reaguje w odrobinę inny sposób. Dzięki temu, że osobowość człowieka jest unikalna, może on samodzielnie określić siebie, co stanowi podstawę do ukształtowania własnej tożsamości. Tożsamość to poczucie, że jesteśmy odrębną ale I wyjątkową, jedyną w swoim rodzaju jednostką.
Czym innym jest indywidualizm. To pewna postawa społeczna, stawiająca na pierwszym miejscu jednostkę I jej interesy, które ważniejsze są niż cele grupowe. Osiągnięcie tego indywidualnego celu jest ważniejsze niż relacje w grupie, człowiek postrzega grupę jako zbiór jednostek, nie dostrzega nowej jakości, jaką tworzy grupa. Z drugiej strony indywidualizm przyznaje każdemu takie same prawa, nie uznaje autorytetu I zwierzchnictwa, dąży do pełnej wolności jednostki.
“Indywidualizm od początku budził spory i kontrowersje. Był krytykowany z lewa i prawa. Dla jednych kojarzył się z „samotnym tłumem”, „człowiekiem jednowymiarowym” i upadkiem obywatelskiego etosu. Dla innych stanowił początek erozji tradycyjnych wartości, z rodziną i religią na czele. Zawsze jednak budził także sympatię obrońców ducha wolności i niezależności. Dawał bowiem nadzieję na to, że jednostka w odpowiednich warunkach jest w stanie, jak mawiał wielki filozof, „posługiwać się własnym rozumem bez zwierzchnictwa innych”. Marcin Punpur http://www.racjonalista.pl/kk.php/s,6599
We współczesnym społeczeństwie poczucie wspólnotowości i indywidualizm przenikają się na każdym kroku. Już uczniowie w szkole uczeni są współpracy w grupach. Nawet bajki dla dzieci często pokazują, że właśnie współpraca bohaterów jest kluczem do sukcesu, pokonania przeszkód, zwycięstwa. Z drugiej strony dzieci muszą rywalizować, w nauce, sporcie, konkursach pozaszkolnych. Od dziecka jesteśmy indywidualnie oceniani, jedni dostaną świadectwo z czerwonym paskiem, inni stypendium, inni nic nie dostaną. Taka dwoistość pomiędzy wspólnotowością a indywidualizmem przenosi się na życie dorosłych. Aplikując do pracy trzeba wykazać się z jednej strony samodzielnością i odpowiedzialnością, z drugiej strony umiejętnością nawiązywania kontaktów społecznych i współpracy w grupie. Współczesna kultura mówi nam, że każdy z nas indywidualnie może osiągnąć sukces, wygrać rywalizację, a jednocześnie wiemy, że to grupa daje siłę, potrzebujemy identyfikacji jako część wspólnoty. Z jednej strony podziwiamy celebrytów, indywidualności, które są dla nas wzorem, z drugiej – jednoczymy się dla osiągnięcia wspólnych celów.
Szczególnie obecnie trzeba stawiać pytanie o wspólnotowość i indywidualizm. Dotyczy to już nie tylko pojedynczych ludzi, ale całych grup społecznych czy narodów. Zagadnienia związane ze zmianami klimatu, naturalnymi katastrofami, emigracją z południa na północ świata coraz dobitniej stawiają pytania o to, czy ludzie powinni coraz bardziej współpracować, coraz bardziej czuć jedność i być grupą, czy też dzielić się i zamykać przed innymi.
Instalacja „Pomiędzy” jest dla mnie kolejnym zdobytym szczytem, z którego widać następne różnorakie drogi.
Jest podsumowaniem doświadczeń twórczych z różnych zakresów: wynika z mojego zainteresowania naturą człowieka i relacjami pomiędzy ludźmi, jest wynikiem doświadczeń z wcześniejszego tworzenia twarzy-masek.
Maciej Jabłoński — instalacja
Piotr Mastalerz — malarstwo
wernisaż: 29.03.2019 r. , godz. 18.00
wystawa czynna do 17.04.2019 r.
Galeria ZPAP w Gdańsku
ul. Piwna 67/68, Gdańsk