Galeria ul. Mariacka

KATARZYNA ŁUKASIK / KOBIETY

10.10.2017 r.


30 października 2017 r. o godz. 18.00 w Galerii ZPAP w Gdańsku przy ul. Mariackiej 46/47 odbędzie się otwarcie wystawy serigrafii Katarzyny Łukasik. Przed nami oryginalna wystawa autorki prac o odważnych, charyzmatycznych artystycznych interpretacjach generalnych zjawisk. Komunikat artystyczny grafiki Katarzyny Łukasik najtrafniej ujął Maciej Siembieda w emocjonującym eseju "KOBIETY wystawa serigrafii";

Czytaj więcej: KATARZYNA ŁUKASIK / KOBIETY

Bożena Duda — malarstwo

1.10.2017 r.



25 września 2017 r. w Galerii ZPAP w Gdańsku przy ul. Mariackiej 46/47 odbyło się oficjalne otwarcie wystawy malarstwa Bożeny Dudy. Uczestników wernisażu powitał prezes Ryszard Kowalewski, w tajniki twórczości Bożeny Dudy wprowadziła kurator galerii Ida Łotocka-Huelle.

Czytaj więcej: Bożena Duda — malarstwo

Z Bożeną Dudą o prawdzie w sztuce rozmawia Ida Łotocka-Huelle

22 września 2017 r.


I.Ł. Obecna wystawa podsumowuje 45 lat pani pracy twórczej, czy zatytułowała pani w jakiś sposób przewodnią myśl wystawy?

B.D. Na wystawę wybrałam obrazy reprezentatywne dla tych 45 lat i dla mnie ważne. Prawda jest ich myślą przewodnią. Warto walczyć o prawdę i prawda się opłaca, chociaż zawsze jest pierwszą ofiarą wojny.

I.Ł. Mocne słowa w aspekcie tak subtelnego, wysublimowanego malarstwa.

B.D. Tak bywa.

I.Ł. Zatem postać, która pojawia się w pani obrazach to postać poszukująca. Porusza się w wyjątkowych, pustych przestrzeniach. Czy jest to poszukujące prawdy alter ego autorki?

B.D. Można tak powiedzieć. Warto żyć tylko dla prawdy, a sztuka to życie.

I.Ł. Pani malarstwo znam od wielu lat. Moja przyjaciółka kolekcjonowała pani obrazy i zawsze mnie one fascynowały. Ich świat wydaje się hermetyczny, w związku z tym sugeruje poszukiwanie prawdy wewnętrznej. Biorąc pod uwagę niezwykłą konsekwencję w kontynuowaniu tego stylu, czy to jest jakaś pani trwała kondycja?

Czytaj więcej: Z Bożeną Dudą o prawdzie w sztuce rozmawia Ida Łotocka-Huelle 

WYSTAWA MALARSTWA BOŻENY DUDY Z OKAZJI JUBILEUSZU 45-LECIA PRACY TWÓRCZEJ

10.09.2017 r.


25 września 2017 roku w Galerii ZPAP w Gdańsku przy ul. Mariackiej 46/47 rozpocznie się ważna, bo jubileuszowa prezentacja malarstwa Bożeny Dudy. Bożena Duda jest autorką oryginalnych dzieł malarskich o refleksyjnej energii. Obrazuje zjawiskowy imaginatywny świat z osobliwą dynamiką, niczym w muzyce — maestoso, spianato i tranquillo.

Czytaj więcej: WYSTAWA MALARSTWA BOŻENY DUDY Z OKAZJI JUBILEUSZU 45-LECIA PRACY TWÓRCZEJ

Maciej Biberstein — malarstwo, rysunek

22.08.2017 r.


21 sierpnia br. w Galerii ZPAP w Gdańsku przy ul. Mariackiej 46/47 odbył się wernisaż wystawy twórczości Macieja Bibersteina. Oficjalne otwarcie rozpoczął prezes Ryszard Kowalewski. Autor wystawy ofiarował liczne swoje szkice uczestnikom wernisażu oświadczając, że otwiera nowy rozdział w swojej karierze twórczej.

Fotorelacja:

Czytaj więcej: Maciej Biberstein — malarstwo, rysunek

Z Maciejem Bibersteinem o prawdziwym, podskórnym życiu rozmawia Ida Łotocka-Huelle

17 sierpnia 2017 r.


I.Ł. W naszej galerii prezentuje Pan malarstwo, ale nie tylko. Jaki zamysł towarzyszy wystawie?

M.B. To wystawa malarstwa i rysunku. Pokazuję również swoje albumy, szkicowniki, książki artystyczne, które tworzyłem ostatnimi czasy.

I.Ł. Czyli artystyczny diariusz?

M.B. Coś w tym rodzaju. To obrazy z ostatnich 2 lat, ale sięgające również mojej dawnej ikonografii. Jestem obecnie w momencie przełomowym. Planuję stworzyć pewną specyficzną artystyczną książkę.

I.Ł. Zajmuje się Pan również fotografią.

M.B. I nie chwaląc się, tylko informacyjnie powiem, że w 1998 r., rok po ukończeniu studiów otrzymałem nagrodę za najlepsze zdjęcia portretowe miesięcznika „Foto”, a jednoosobowym jury był Krzysztof Gierałtowski, bardzo ważna dla polskiej fotografii postać.

Czytaj więcej: Z Maciejem Bibersteinem o prawdziwym, podskórnym życiu rozmawia Ida Łotocka-Huelle 

WYSTAWA MALARSTWA I RYSUNKU MACIEJA BIBERSTEINA

16.08.2017 r.


21 sierpnia br. o godz. 18.00 w Galerii ZPAP w Gdańsku przy ul. Mariackiej 46/47 odbędzie się otwarcie wystawy twórczości Macieja Bibersteina. W galerii zagoszczą kompozycje o ogromnej sile oddziaływania, intensywnych barwach, z plastyczną rekonstrukcją rzeczywistości. Maciej Biberstein jest autorem niezwykłych wypowiedzi artystycznych i wyraża się twórczo w wielu dziedzinach sztuki. W osobiste motywacje artystyczne autor wystawy wtajemnicza w ideowym résumé:

Czytaj więcej: WYSTAWA MALARSTWA I RYSUNKU MACIEJA BIBERSTEINA

Piotr Kowalski — kaligrafia

18.07.2017 r.


17 lipca br. w Galerii ZPAP w Gdańsku przy ul. Mariackiej 46/47 prezes Ryszard Kowalewski oficjalnie otworzył ekspozycję prac Piotra Kowalskiego. Prezes przybliżył uczestnikom wernisażu sylwetkę twórczą Piotra Kowalskiego, przedstawił inspiracje Kaligrafa i zwrócił uwagę na relacje plastyczno-literackie wystawy. Piotr Kowalski podkreślił odprężający charakter wystawy, który zaakcentował wcześniej filuternym tytułem ekspozycji „Kotom też należy się wystawa kaligrafii”.

Czytaj więcej: Piotr Kowalski — kaligrafia

Rozmowa z Piotrem Kowalskim — artystą plastykiem, autorem wystawy p.t. „Kotom też należy się wystawa kaligrafii”


Ryszard Kowalewski: Piotrze, proszę opowiedz kiedy zetknąłeś się z liternictwem i ładnym pisaniem?

Piotr Kowalski: Liceum Plastyczne ukończyłem w Szczecinie. W szkole nauczyciel liternictwa odkrył, że potrafię sprawnie i zręcznie ładnie pisać. Od trzeciej klasy byłem „wykorzystywany” do wykonywania na rzecz szkoły plakatów, transparentów, szyldów itp.

R.K.: Jak dalej potoczyły się twoje przygody ze sztukami pięknymi?

Czytaj więcej: Rozmowa z Piotrem Kowalskim — artystą plastykiem, autorem wystawy p.t. „Kotom też należy się...

WYSTAWA KALIGRAFII PIOTRA KOWALSKIEGO

3.07.2017 r.


Piotr Kowalski przygotowuje niezwykłą wystawę, którą zatytułował „Kotom też należy się... wystawa kaligrafii”. Prezentacja obejmie prace z dziedziny kaligrafii inspirowane literaturą o kotach – najpopularniejszych zwierzętach domowych na świecie.

Czytaj więcej: WYSTAWA KALIGRAFII PIOTRA KOWALSKIEGO

Jan Masa — fotografia

15.06.2017 r.



12 czerwca br. w Galerii ZPAP w Gdańsku przy ul. Mariackiej 46/47 odbyło się oficjalne otwarcie wystawy fotografii autorstwa Jana Masy. Gości wernisażowych powitał prezes Ryszard Kowalewski. Rozstrzygnięcia twórcze, ważne etapy w biografii artystycznej i plastyczną koncepcję cyklu Spaces Jana Masy naświetliła kurator galerii Ida Łotocka-Huelle. Jan Masa podziękował gościom za uczestnictwo w wernisażu, wyraził wdzięczność swoim bliskim i zaprosił do dalszych konwersacji przy kieliszku wina. Spotkanie upłynęło w radosnej i życzliwej atmosferze. Wystawa potrwa do 12 lipca 2017 r. Gorąco zapraszamy.

Czytaj więcej: Jan Masa — fotografia

Z Janem Masą o przestrzeniach w mentalnym obiektywie rozmawia Ida Łotocka-Huelle

Gdańsk 9 czerwca 2017 r.


I.Ł. W naszej związkowej galerii prezentuje pan cykl fotografii zatytułowany „Spaces” czyli przestrzenie. Faktycznie to obrazy wnętrz, przestrzeni wewnętrznych. Skojarzenia i konteksty nasuwają się same. Czy to również przestrzenie psychiki człowieka?

J.M. To przestrzenie w rozumieniu szerokim. Uważam, że to, co widzimy, namacalne, to nie jest wszystko. Sfera spirytualna, duchowa jest tak samo ważna, o ile nie najważniejsza. Często ludzie ubodzy materialnie są szczęśliwsi, niż ludzie bogaci.

I.Ł. Może mają mniejszy dostęp do informacji, które czynią człowieka nieszczęśliwym?

J.M. Czy ja wiem? Im dłużej żyję, tym mam więcej pytań, a mniej odpowiedzi. Uważam, że człowiek jest istotą poszukującą. Ten, kto twierdzi że znalazł, może się bardzo mylić. Mógł znaleźć jakiś wycinek rzeczywistości np. zawód, miejsce, w którym czuje się szczęśliwy. Ale to tylko przystanek.

I.Ł. Można powiedzieć, że znalazł, ale tylko punkt wyjścia do dalszych poszukiwań?

Czytaj więcej: Z Janem Masą o przestrzeniach w mentalnym obiektywie rozmawia Ida Łotocka-Huelle

JAN MASA / FOTOGRAFIA Z CYKLU „SPACES”

27.05.2017 r.





Światło, odbicie, rozproszenie, tajemnica, droga... Silne metafizyczne korelacje w fotografii Jana Masy sprawiają, że przyswojenie artystycznej wypowiedzi jest prawdziwym przeżyciem, duchową podróżą po przestrzeniach wykreowanych światłem, spokojem, wyobraźnią. Wystawa fotografii Jana Masy rozpocznie się 12 czerwca br. o godz. 18.00 w Galerii ZPAP w Gdańsku przy ul. Mariackiej 46/47.

Czytaj więcej: JAN MASA / FOTOGRAFIA Z CYKLU „SPACES”

Giennadij Jerszow — rzeźba

8.05.2017 r.


8 maja 2017 r. w Galerii ZPAP w Gdańsku przy ul. Mariackiej 46/47 odbył się wernisaż wystawy twórczości Giennadija Jerszowa. Oficjalnego otwarcia dokonała kurator galerii Ida Łotocka-Huelle, która w swojej wypowiedzi szeroko przedstawiła dokonania artystyczne Giennadija Jerszowa, jego monumentalne realizacje.

Czytaj więcej: Giennadij Jerszow — rzeźba

Z Gienadijem Jerszowem o sile figury rozmawia Ida Łotocka-Huelle

5 maja 2017 r.


I.Ł. Obecna wystawa to retrospektywa w formie plansz pańskiej twórczości – rzeźby monumentalnej.

G.J. Tak, to pomniki zrealizowane w Polsce i na Ukrainie.

I.Ł. Czy gdzieś jeszcze tworzył Pan pomniki?

G.J. W Rumunii w Bukareszcie pomnik Tarasa Szewczenki, romantycznego pisarza ukraińskiego. Niestety nie mam planszy z tą rzeźbą.

I.Ł. Skąd płyną zamówienia? Tak kosztowne realizacje to pewnie zamówienia publiczne, kościelne, jakieś instytucje?

G.J. Tak, ale sam sobie szukam tematu takiego, w którym mam dużo do powiedzenia. Jeżeli wszystko układa się dobrze, temat urasta w pomnik.

I.Ł. Ci wielcy ludzie to pański wybór. Co w nich pana pociąga?

G.J. Różne rzeczy: osobowości, różne tematy historyczne, religijne, kwestie kulturowe.

I.Ł. Pomnik Jana Pawła II w Toruniu. W pana wydaniu to niezwykle skupiona postać z pochyloną głową i cierpliwym uśmiechem na twarzy. Jak przebiega proces uzyskiwania takiej ekspresji?

G.J. Praca nad taką rzeźbą wymaga spokoju, dobrego klimatu, wewnętrznej harmonii.

Czytaj więcej: Z Gienadijem Jerszowem o sile figury rozmawia Ida Łotocka-Huelle

Anna Baranowska — malarstwo

21.03.2017 r.


21 marca 2017 r. w Galerii ZPAP w Gdańsku przy ul. Mariackiej 46/47 odbyło się oficjalne otwarcie wystawy malarstwa Anny Baranowskiej. Zebranych przywitał prezes Gdańskiego Okręgu ZPAP Ryszard Kowalewski, o plastycznych inspiracjach autorki, wyborach i środkach artystycznego  wyrazu opowiedziała kurator Ida Łotocka-Huelle.

Czytaj więcej: Anna Baranowska — malarstwo

Z Anną Baranowską o wystawie „Kwadrat do kwadratu” i o łamaniu reguł szachowego pola rozmawia Ida Łotocka-Huelle

17 marca 2017 r.



I.Ł. Pokazuje pani na wystawie obrazy olejne. Czy to jedyna technika w jakiej się pani wypowiada?

A.B. Pracuję jeszcze w technice akrylowej, ale rzadko, bo jest dla mnie za mało elastyczna. Poza tym robię grafikę artystyczną – linoryt kolorowy, a wcześniej biało-czarny. Teraz czerń i biel „wskoczyły” do malarstwa, z czego się cieszę, bo udało mi się uspokoić gamę kolorystyczną. Wcześniej dominowała czerwień, teraz pozostała w akcentach, aby przełamać szarości i beże. Jednak moim zamysłem było, aby prace miały charakter graficzny.

I.Ł. W sensie budowania formy? Aby strukturalny dla obrazu nie był kolor?

A.B. Tak, chodzi o formę, tą która jest u źródeł mojej inspiracji, a jest nią czaturanga.

Czytaj więcej: Z Anną Baranowską o wystawie „Kwadrat do kwadratu” i o łamaniu reguł szachowego pola rozmawia Ida...

KWADRAT do KWADRATU — WYSTAWA TWÓRCZOŚCI ANNY BARANOWSKIEJ

3.03.2017 r.

 


20 marca br. w Galerii ZPAP w Gdańsku przy ul. Mariackiej 46/47 odbędzie się oficjalne otwarcie wystawy malarstwa Anny Baranowskiej. "KWADRAT do KWADRATU" to samorzutny tytuł ekspozycji o mocnych matematycznych konotacjach. W kompozycjach malarskich Anny Baranowskiej przewodzi kontrast, harmonia, symetria, geometria, paralelizm, multiplikacja, zwielokrotnianie i reguła.

Czytaj więcej: KWADRAT do KWADRATU — WYSTAWA TWÓRCZOŚCI ANNY BARANOWSKIEJ

Jacek Kucaba — rzeźba

13.02.2017 r.


W poniedziałkowy wieczór 13 lutego br. w Galerii ZPAP w Gdańsku przy ul. Mariackiej 46/47 odbył się wernisaż wystawy rzeźby Jacka Kucaby. Oficjalnego otwarcia dokonał prezes Ryszard Kowalewski przybliżając zgromadzonym sylwetkę twórczą autora. Jacek Kucaba w swojej wypowiedzi wspomniał, że w Gdańsku zawsze spotyka się z dużą życzliwością i z przyjemnością przedstawia swoje prace w przestrzeni Galerii ZPAP.

Czytaj więcej: Jacek Kucaba — rzeźba 

WYSTAWA RZEŹBY Z CYKLU "PARTYTURA"

1.02.2016 r.

Spotkanie z twórczością Jacka Kucaby to uczestnictwo w oryginalnym artystycznym wydarzeniu. Rzeźby Jacka Kucaby zestawione w autorskiej ekspozycji eskalują intelektualny artystyczny komunikat, który w odbiorze determinuje wysublimowane wrażenia, indywidualne wykładnie, głęboką refleksję... Realizacje rzeźbiarskie Jacka Kucaby to niezwykła egzemplifikacja nieodwracalności losu, przemijania, piękna istnienia, obecności sztuki.

Czytaj więcej: WYSTAWA RZEŹBY Z CYKLU "PARTYTURA"

Z Jackiem Kucabą o wystawie rzeźby pt. „Partytura” rozmawia Ida Łotocka–Huelle

21 stycznia 2017 r.

I.Ł. „Partytura”, czyli przełożenie dźwięków na zapis symboliczny, najczęściej graficzny, ty zapisujesz je w formie rzeźbiarskiej Skąd ten pomysł?

J.K. Pojęcie partytury odnosi się do zapisu utworów przeznaczonych na wiele instrumentów. Poszczególne głosy notowane są jeden nad drugim, dzięki czemu można wyobrazić sobie brzmienie instrumentów grających jednocześnie. Tak wyobrażam sobie również odbiór dzieła plastycznego jako rodzaj niesłyszalnej, choć wielogłosowej partytury, którą na bieżąco tworzą odbiorcy. Prezentowany cykl jest rodzajem osobistej próby przełożenia dźwięków na język formy.

I.Ł. Partytura w zapisie przyjmuje formę symboliczno-graficzną , u ciebie przyjmuje formę bardzo materialną, przestrzenną. To jest oczywiście wyobraźnia rzeźbiarza. Inspirują cię więc dźwięki z otaczającego świata, które są dla ciebie tak dotkliwe, że aż materialne?

J.K. Świat, który nas otacza, jest też światem dźwięku, wrzawy, chaosu, ale i dosłyszalnej pewnej melodii, układów synchronicznych w końcu muzyki. Stosuję pewną próbę uporządkowania tych doznań. To dwanaście małych płaskorzeźb i zwornikowa forma centralna: człowiek, który dyryguje i odbiera otaczający go dźwięk, jest poddany oddziaływaniu dźwięku, który go niejako przekształca, deformuje. Zauważmy zewsząd słyszymy dziś odgłosy: samochodów, urządzeń, wszechobecnych telewizorów, reklam, mieszających się stylów muzycznych sączących się ze sklepów. W tej polifonii czy też kakofonii próbuję odnaleźć formę materialną fali dźwiękowej, która nas atakuje, przekształca, osacza i wpływa na samopoczucie. Oczywiście nie jestem pierwszy, który podejmuje próbę przełożenia dźwięku na formę czy kolor.

Czytaj więcej: Z Jackiem Kucabą o wystawie rzeźby pt. „Partytura” rozmawia Ida Łotocka–Huelle

Ida Łotocka-Huelle — malarstwo, rysunek

9.01.2016 r.



Pierwsza wystawa w 2017 roku w Galerii ZPAP w Gdańsku przy ul. Mariackiej 46/47 została otwarta. Poniedziałkowy wieczór 9 stycznia wśród eksponowanych dzieł malarskich odbył się w wyjątkowej atmosferze. Galeria prezentuje wystawę twórczości Idy Łotockiej-Huelle. Oficjalnego otwarcia dokonał Prezes Ryszard Kowalewski w swej wypowiedzi przytaczając fragment artykułu teoretycznego autorstwa Idy Łotockiej-Huelle. Autorka w swoim wystąpieniu poinformowała gości wernisażowych, że „Ogrody umysłu” są zamknięciem rocznego projektu, na który składają się się obrazy, rysunki i artykuł teoretyczny zamieszczony m.in w katalogu towarzyszącym wystawie i który uzyskał stypendium kulturalne Marszałka Województwa Pomorskiego.

Czytaj więcej: Ida Łotocka-Huelle — malarstwo, rysunek

Ogrody umysłu, czyli o możliwościach sztuki

 



Poznanie

Sztuka, jak inne niezwiązane bezpośrednio z zabezpieczeniem bytu aktywności człowieka jest formą nadawania kształtu świadomości świata i własnej jaźni. Poznanie i samopoznanie możliwe jest jedynie poprzez nasze ludzkie władze umysłowe. To kontakt człowieka z samym sobą gwarantuje orientację w świecie, dodajmy, że jedynie w ludzkim świecie, bo świat innych istot pozostaje hermetyczny i dla nas niedostępny. Przeświadczenie, że rzeczywistość jest tym, czego doświadczamy paradoksalnie wyłącza nas z uniwersum. Doświadczamy bowiem jedynie ludzkiej rzeczywistości. Nigdy nie będziemy mieli udziału w rzeczywistości kota czy ptaka, bo nie mamy jego struktur poznawczych. Nasze struktury poznawcze ograniczają nas, ale również rozszerzają nasz świat poza doświadczenie. Światy wirtualne, pozbawione materialnego oporu zdają się mieć większy wpływ na nasze emocjonalne życie, niż zdominowanie przez sensoryczne doznania cielesne peregrynacje. To wpływ hipnotyczny, uzależniający. Status ontologiczny świata wydaje się być bez znaczenia. Dla procesów mentalnych wystarczą symulacje. Bez samopoznania zagubimy się w możliwościach naszego umysłu. Szansą na samopoznanie jest sztuka.

Czytaj więcej: Ogrody umysłu, czyli o możliwościach sztuki

OGRODY UMYSŁU — WYSTAWA W GALERII ZPAP W GDAŃSKU

30.12.2016 r.


Pierwszy wernisaż w Galerii ZPAP w Gdańsku przy ul. Mariackiej 46/47 w 2017 roku odbędzie się już w styczniu. Roczny cykl wystaw rozpocznie wystawa malarstwa Idy Łotockiej-Huelle. Na ekspozycję złożą się najnowsze prace — powstałe w ciągu ostatniego roku. "Ogrody umysłu" — taki tytuł nadała autorka planowanej wystawie.

Czytaj więcej: OGRODY UMYSŁU — WYSTAWA W GALERII ZPAP W GDAŃSKU

Stanisław Olesiejuk — rysunek

21.11.2016 r.


21 listopada 2016 r. o godz. 18.00 w Galerii ZPAP w Gdańsku odbyło się uroczyste otwarcie wystawy rysunku Stanisława Olesiejuka zatytułowanej Nokturn". Oficjalne wystąpienia rozpoczął serdecznym powitaniem prezes Ryszard Kowalewski. Wiceprezes Ida Łotocka-Huelle w swojej wypowiedzi przybliżyła merytoryczne aspekty twórczości Stanisława Olesiejuka i odkryła, że wystawę autor zadedykował prof. Blance Gul-Olszewskiej, która w tym roku odeszła pozostawiając cenny dar jakim bez wątpienia jest jej dorobek pedagogiczny, który między innymi wpłynął na ukształtowanie osobowości twórczej Stanisława Olesiejuka.

Czytaj więcej: Stanisław Olesiejuk — rysunek

Ze Stanisławem Olesiejukiem o „Nokturnie” rozmawia Ida Łotocka-Huelle

19 listopada 2016 r.

 


 

I.Ł. Nokturn to obraz nocy?

S.O. Może niezupełnie nocy kojarzonej z porą dnia, ale z czasem przemijania, odchodzenia, transformacji, pożegnania. Chodzi o szeroki sens tego pojęcia, o ładunek filozoficzny.

I.Ł. Czyli ogromny ładunek narracyjny, choć rysunki wydają się abstrakcyjne. Rzeczywiście, teraz dostrzegam, że mają ciężar kamienia, nagrobnej płyty.

S.O. Dobre skojarzenie, bo jest to rodzaj epitafium, które odwołuje się do określonych sytuacji z mojego życia, do osób, które zaistniały, odcisnęły na mnie swoje piętno i odeszły. Osób, z którymi los zetknął mnie bezpośrednio, jak i ważnych dla mnie twórców, znanych ze swych dzieł i historii Sztuki.

Czytaj więcej: Ze Stanisławem Olesiejukiem o „Nokturnie” rozmawia Ida Łotocka-Huelle

Kolory XX — malarstwo Jadwigi Sankowskiej-Raftopulos

18.10.2016 r.

 


17 października 2016 r. odbyło się otwarcie wystawy malarstwa Jadwigi Sankowskiej-Raftopulos w Galerii ZPAP w Gdańsku przy ul. Mariackiej 46/47. Licznie przybyłych gości wernisażowych przywitała wiceprezes Ida Łotocka-Huelle, przybliżyła następnie sylwetkę twórczą autorki wystawy. Jadwiga Sankowska-Raftopulos opowiedziała o swoich decyzjach artystycznych i inspiracjach.

Czytaj więcej: Kolory XX — malarstwo Jadwigi Sankowskiej-Raftopulos

Z Jadwigą Sankowską Raftopulos o energii genetycznej kobiecości Rozmawia Ida Łotocka-Huelle. 13 października 2016 r.

17.10.2016 r.

 


I.Ł. Czy to genetyczny zapis kobiecości zainspirował Cię do cyklu obrazów „Kolory XX”?

J.S.R. Zainspirowały mnie same kobiety. Ich wrażliwość i energia.

I.Ł. Na obrazach widać ich ciała, ale nie tylko. Rozmywają się kontury, przenikają kolory, postać stapia się z otoczeniem.

J.S.R. Zespala się ze światem.

I.Ł. Czyli nie tylko ciało, w takim podejściu do modela jest element duchowy, kontemplacyjny, zawarłaś go w malarskiej materii.

J.S.R. Techniki są różne, w zależności, którą kobietę maluję. Ja je wszystkie znam. Znam ich losy, myśli. Oczywiście ich nie ujawniam, bo to intymna sfera, przetwarzam ją i zamykam w obrazie.

I.Ł. A tytułowe kolory, to piękny pomysł nazywać kobiety kolorami. Czy to kolor aury, która je spowija?

Czytaj więcej: Z Jadwigą Sankowską Raftopulos o energii genetycznej kobiecości Rozmawia Ida Łotocka-Huelle. 13...

Helena Sadłek — batik

14.09.2016 r.


12 września br. w Galerii ZPAP w Gdańsku przy ul.Mariackiej 46/47 odbyło się otwarcie wystawy batiku Heleny Sadłek. Wernisaż rozpoczęła wiceprezes Ida Łotocka-Huelle, która przybliżyła merytorycznie batikowe kompozycje Heleny Sadłek.

Czytaj więcej: Helena Sadłek — batik

Z Heleną Sadłek o Poczwarkach i Motylach rozmawia Ida Łotocka

10 września 2016 r.

 



I.Ł. Heleno, wyczytałam w twojej biografii, że nie studiowałaś w Gdańsku.

H.S. Jestem desantem z Lublina. Tam studiowałam w Instytucie Wychowania Artystycznego na Uniwersytecie Marii Curie Skłodowskiej. Byłam pierwszym rocznikiem, od którego zaczął się ten kierunek. Przyjechały wielkie sławy z Krakowa i Warszawy: Marian Bogusz, Ryszard Winiarski, Witold Urbanowicz. Mieliśmy wspaniałych profesorów. Dyplom zrobiłam z grafiki w pracowni Danuty Kołwzan-Nowickiej.

I.Ł. A gdzie nauczyłaś się batiku?

Czytaj więcej: Z Heleną Sadłek o Poczwarkach i Motylach rozmawia Ida Łotocka

"POCZWARKI I MOTYLE" WYSTAWA BATIKU W GALERII ZPAP W GDAŃSKU

03.09.2016 r.


Helena Sadłek wytrawna malarka, której prace cechuje rozsmakowanie się w barwach natury, w kolorycie emocji wspieranych fascynacją otoczeniem. Jej twórczość to czerpanie z natury, z zapachu, z oddechu, powietrza, z wrażeń i ich obrazowanie, przeistaczanie w linie, kształt, kolor aż powstaje wypowiedź - osobista, malarska, ważna….

Czytaj więcej: "POCZWARKI I MOTYLE" WYSTAWA BATIKU W GALERII ZPAP W GDAŃSKU

ŚWIĘTO ULICY MARIACKIEJ W GDAŃSKU

28.08.2016 r.


W tym roku święto ulicy Mariackiej wypadło 27 sierpnia i w Galerii ZPAP przy ulicy Mariackiej 46/47 odbywało się spotkanie z autorami aktualnej wystawy. Katerina Ocheredko, Tetiana Ocheredko i Vitaliy Muryn prowadzili rozmowy z gośćmi galerii o malarstwie, o wizycie w Gdańsku, o pasji twórczej... Wszystko w atmosferze szczęśliwości, zgodnie z tegorocznym hasłem przewodnim Święta ulicy Mariackiej -"Na Mariackiej w Siódmym Niebie".

Fotorelacja;

Czytaj więcej: ŚWIĘTO ULICY MARIACKIEJ W GDAŃSKU

K.Ocheredko, T.Ocheredko, V.Muryn — malarstwo

9.08.2016 r.


8 sierpnia 2016 r. w Galerii ZPAP w Gdańsku przy ul. Mariackiej 46/47 odbył się wernisaż wystawy malarstwa trojga ukraińskich artystów - Kateriny Ocheredko, Tetiany Ocheredko oraz Vitaliy'a Muryna. Otwarcia oficjalnie dokonała wiceprezes Ida Łotocka-Huelle. Oficjalną wypowiedź wygłosił również Konsul - Kierownik Konsulatu Ukrainy w Gdańsku Łew Zacharczyszyn.

Czytaj więcej: K.Ocheredko, T.Ocheredko, V.Muryn — malarstwo

Z Kateryną i Tatianą Ocheredko oraz z Vitalijem Murynem rozmawia Ida Łotocka-Huelle

29 lipca 2016 r. / 3.08.2016 r.


I.Ł. Jak trafiliście z Ukrainy do Gdańska?

V.M. Znaleźliśmy w Internecie, każdy z nas z osobna, bo wcześniej nie znałem się z dziewczynami, zaproszenie dla ukraińskich malarzy do uczestnictwa w międzynarodowym, polsko-angielskim projekcie: film o życiu i twórczości Van Gogha. Nasze zadanie miało polegać na wykonywaniu obrazów do animacji. Zgłosiliśmy się i oto jesteśmy. Malujemy obrazy Van Gogha klatka po klatce, a one ożywają. Połowa z nich jest czarno-biała, a połowa kolorowa.

Czytaj więcej: Z Kateryną i Tatianą Ocheredko oraz z Vitalijem Murynem rozmawia Ida Łotocka-Huelle

ARTYŚCI Z UKRAINY W GALERII ZPAP W GDAŃSKU

31.07.2016


 

Galeria ZPAP w Gdańsku przy ul. Mariackiej 46/47 gościć będzie trzech ukraińskich artystów. 8 sierpnia 2016 roku, w poniedziałek odbędzie się wernisaż wystawy malarstwa Kateryny Ocheredko, Tetiany Ocheredko oraz Vitaliy'a Muryna.

Czytaj więcej: ARTYŚCI Z UKRAINY W GALERII ZPAP W GDAŃSKU

Barbara Gruszka — malarstwo

4.07.2016 r.


4 lipca 2016 roku o godz. 18.00 w Galerii ZPAP w Gdańsku przy ul. Mariackiej 46/47 rozpoczęło się oficjalne otwarcie wystawy malarstwa Barbary Gruszki. Wernisaż rozpoczęła analitycznym wprowadzeniem wiceprezes Ida Łotocka-Huelle, która skierowała uwagę gości na fundamentalne dla plastycznego działania światło, które w kompozycjach Barbary Gruszki jest istotnym i szczególnie interesującym elementem.

Czytaj więcej: Barbara Gruszka — malarstwo

Z Barbarą Gruszką o marokańskim świetle rozmawia Ida Łotocka-Huelle

1 lipca 2016 r.


I.Ł. Co zainspirowało panią do stworzenia tego cyklu obrazów i czy miała pani pokusę, aby go jakoś zatytułować?

B.G. Zastanawiałam się, ale w końcu zostawiłam wystawę bez tytułu, choć samo się prosi, aby nazwać ją „Maroko”, albo nadać jej tytuł bardziej rozbudowany. Niestety wszystko, co przychodziło mi do głowy, wydawało się banalne. Zostawiłam bez.

I.Ł. Są to „obrazki z podróży”?

B.G. Podróż do Maroka odbyłam trzy lata temu i do tej pory jest ona dla mnie źródłem inspiracji. Praca nad cyklem obrazów zajęła mi dwanaście miesięcy. To zdawałoby się niewielki plon, ale do niektórych obrazów wracałam wielokrotnie.

I.Ł. To taka metoda pracy, czy dylemat każdego artysty, kiedy skończyć pracę i postawić kropkę nad „i”?

Czytaj więcej: Z Barbarą Gruszką o marokańskim świetle rozmawia Ida Łotocka-Huelle

WYSTAWA MALARSTWA BARBARY GRUSZKI

13-14.06.2016 r.

 


4 lipca 2016 roku w Galerii ZPAP w Gdańsku przy ul. Mariackiej 46/47 odbędzie się otwarcie wystawy malarstwa Barbary Gruszki.

Lawsonia, szafran, mięta, indygo – świat barw w marokańskim świetle układa się w pejzaż manufaktury, gdzie kadzie wypełnione barwnikami stanowiące główny multiplikacyjny element kompozycji upajają przejściami tonalnymi, subtelnym rytmem i harmonią (Farbiarnia skór, 2015, akryl 70 x 80 cm).

Czytaj więcej: WYSTAWA MALARSTWA BARBARY GRUSZKI

Mariusz Sładczyk — grafika cyfrowa

30.05.2016 r.


W ostatni majowy poniedziałkowy wieczór 2016 roku prezes Gdańskiego Okręgu ZPAP Ryszard Kowalewski w Galerii ZPAP w Gdańsku przy ul. Mariackiej 46/ 47 uroczyście otworzył wystawę twórczości Mariusza Sładczyka zatytułowaną „Krechy i kreski”. Goście wernisażowi, którzy licznie przybyli na spotkanie ze sztuką nie kryli zainteresowania ekspozycją więc autor oddał się, z widoczną przyjemnością, objaśnieniom, komentarzom, dyskusji… Wystawa prezentuje kilkanaście zajmujących, nasyconych plastyczną energią prac z zakresu grafiki i rysunku.

Czytaj więcej: Mariusz Sładczyk — grafika cyfrowa

Z Mariuszem Sładczykiem o krechach i kreskach rozmawia Ida Łotocka-Huelle

20 maja 2016 r.


I.Ł. Jesteś grafikiem. Jaka była twoja droga artystyczna, jak zdobywałeś graficzne „szlify”?

M.S. Po kolei doświadczenia plastyczne: najpierw w Bydgoszczy liceum plastyczne, potem studia w PWSSP w Gdańsku, w 1984 r. dyplom u profesora Marka Freudenreicha w Pracowni Projektowania Graficznego. Po studiach jako freelancer wolny grafik, później trochę pracowałem w KMPiK-u na stanowisku plastyka i szefa galerii, która wtedy była znaczącą galerią na Długim Targu, ale niestety czasy się zmieniły i zamieniono ją na bank. Potem w latach 1990-2000 w Akademii Sztuk Pięknych — już podówczas, najpierw jako asystent, potem w samodzielnej pracowni projektowania przy pomocy komputerów. To była wtedy nowość na polskim rynku graficznym. Prowadziłem również własne studio projektowania graficznego. W 2000 r. pojawiła się możliwość pracy w Turcji, więc natychmiast z niej skorzystałem. W Ankarze na uniwersytecie Bilkent spędziłem 12 lat na Wydziale Sztuk Pięknych Architektury i Projektowania w Katedrze Projektowania Graficznego, którą to katedrę nazywaliśmy filią gdańskiej ASP, bo w tym czasie pracowało tam pięcioro nauczycieli z Gdańska. Do Polski wróciłem jesienią 2012 roku, od marca 2013r. jestem dziekanem Wydziału Sztuki Nowych Mediów w Polsko Japońskiej Akademii Technik Komputerowych w Gdańsku.

Czytaj więcej: Z Mariuszem Sładczykiem o krechach i kreskach rozmawia Ida Łotocka-Huelle

WYSTAWA GRAFIKI I RYSUNKU MARIUSZA SŁADCZYKA

2.05.2016 r.


Kolejną wystawą w Galerii ZPAP w Gdańsku przy ul. Mariackiej 46/47 będzie ekspozycja rysunków i grafik autorstwa Mariusza Sładczyka p.t. „Krechy i kreski”. Oficjalne otwarcie odbędzie się 30 maja 2016 r.

Czytaj więcej: WYSTAWA GRAFIKI I RYSUNKU MARIUSZA SŁADCZYKA

Jarosław Viking Olszewski — malarstwo

25.04.2016 r.


Poniedziałkowy wieczór ostatniego tygodnia kwietnia 2016 roku w Galerii ZPAP w Gdańsku rozpoczął niezwykłą ekspozycję pod tytułem "Ktoś". Oficjalnego otwarcia wystawy twórczości Jarosława Vikinga Olszewskiego dokonała wiceprezes Ida Łotocka-Huelle. Zgromadzeni goście nie kryli fascynacji pracami prezentowanymi na wystawie.

Czytaj więcej: Jarosław Viking Olszewski  — malarstwo

Z Jarosławem „Vikingiem” Olszewskim o wędrującym punkcie widzenia rozmawia Ida Łotocka-Huelle

22 kwietnia 2016 r.


I.Ł. Studiowałeś malarstwo, ale twoje prace bardziej przypominają grafikę. W jakiej technice są wykonane, malarskiej, rysunkowej czy graficznej?

J.V.O. To jest malarstwo na papierze w technice mieszanej, z zastosowaniem trzech technik: tusz, ołówek i farba — akwarela, ale inaczej stosowana, niż jest przyjęte: bez dużej ilości wody i rozmycia plamy koloru. Dla mnie to farba, barwnik. Nie ma tutaj efektów akwarelowych. W niektórych pracach jest więcej rysunku technicznego, w innych mniej i te są bardziej malarskie.

Czytaj więcej: Z Jarosławem „Vikingiem” Olszewskim  o wędrującym punkcie widzenia rozmawia Ida Łotocka-Huelle

Z Władysławem Szczepańskim i Bartłomiejem Michalskim o pamięci i drodze ku światłu rozmawia Ida Łotocka-Huelle

21 marca 2016 r.


I.Ł. Wystawa składa się z dwóch części: cyklu rysunków węglem i pasteli prof. Władysława Szczepańskiego zatytułowanego „Ad Lucem” i cyklu obrazów olejnych Bartłomieja Michalskiego pt. „Siatki pamięci”. Czy panowie planowali tę wystawę jako ekspozycję o wspólnym wyrazie, czy jako koncepcje zdecydowanie odrębne. Pytam o plany, bo za chwilę porozmawiamy o tym, co odkrywa przed nami ekspozycja.



W. S. Są to dwie osobne ekspozycje, mające jednak ze sobą sporo wspólnego. Twórczość pana Bartłomieja zainteresowała mnie i współpracujemy już drugi rok. Pan Bartek jest doktorantem u nas na uczelni w Instytucie Sztuk Pięknych (Uniwersytet Jana Kochanowskiego w Kielcach), a ja jestem jego opiekunem artystycznym. Wystawy jednak są dwie oddzielne.

Czytaj więcej: Z Władysławem Szczepańskim i Bartłomiejem Michalskim o pamięci i drodze ku światłu rozmawia Ida...

W.Szczepański, B.Michalski — wystawa rysunku i malarstwa

22.03.2016 r.



fot.J.Gajewicz

21 marca br. o godz. 18.00 odbyło się uroczyste otwarcie wystawy złożonej z dwóch odrębnych ekspozycji: twórczości Władysława Szczepańskiego oraz twórczości Bartłomieja Michalskiego. Otwarcia dokonała wiceprezes Ida Łotocka-Huelle.

Czytaj więcej: W.Szczepański, B.Michalski — wystawa rysunku i malarstwa

Władysław Szczepański, Bartłomiej Michalski

4.03.2016 r.


21 marca 2016 roku w Galerii ZPAP w Gdańsku przy ul. Mariackiej 46/47 odbędzie się otwarcie wystawy malarstwa i rysunku dwóch autorów Władysława Szczepańskiego oraz Bartłomieja Michalskiego. Będzie to wystawa składająca się z dwóch odrębnych ekspozycji.

Czytaj więcej: Władysław Szczepański, Bartłomiej Michalski 

Dominik Włodarek — grafika

15.02.2016 r.


fot.Mariusz Sładczyk

15 lutego br odbyło się oficjalne otwarcie wystawy grafiki Dominika Włodarka. Wystawę uroczyście otworzyła wiceprezes Ida Łotocka-Huelle.

Wystawa "Pejzaż graficzny" prezentuje prace autora nawiązujące do idei pejzażu abstrakcyjnego. Są one wykonane w technikach graficznych wklęsłodruku, takich jak akwatinta, akwaforta oraz karborund i sucha igła. Dominik Włodarek porusza się na granicy abstrakcji i przedstawienia realnego z oryginalnym artystycznym uznaniem rzeczywistości. Ważną rolę w prezentowanym na wystawie cyklu odbitek graficznych odgrywa kolor oraz relief.

Niezwykłe kompozycje graficzne Dominika Włodarka zachęcają do kontemplacji. Naprawdę warto odwiedzać wystawę wielokrotnie nie odmawiając sobie prawdziwej przyjemności przebywania z oryginalną i intrygującą twórczością. Serdecznie zapraszamy. 

Czytaj więcej: Dominik Włodarek — grafika

Z Dominikiem Włodarkiem o graficznym warsztacie i malarskiej wyobraźni rozmawia Ida Łotocka-Huelle

13 lutego 2016 r.


I.Ł. „Pejzaż graficzny” — tytuł cyklu prac, które na pierwszy rzut oka wydają się niezwykle wrażliwymi, rozbudowanymi kolorystycznie obrazami wykonanymi w klasycznych technikach malarskich, a w rzeczywistości są grafikami. To mylenie oka wynika z naszego przywiązania do ścisłej klasyfikacji środków wyrazu, czy przyporządkowania określonych poszukiwań formalnych konkretnym dziedzinom sztuki?

Czytaj więcej: Z Dominikiem Włodarkiem o graficznym warsztacie i malarskiej wyobraźni rozmawia Ida Łotocka-Huelle

WYSTAWA GRAFIKI DOMINIKA WŁODARKA

23.01.2016 r.

Dominik Włodarek jest autorem niezwykłych prac graficznych. Za swoją twórczość artystyczną odebrał szereg nagród oraz wyróżnień. Planowana wystawa w Galerii ZPAP w Gdańsku pokazywać będzie cykl grafik dotąd w Gdańsku nieprezentowanych, wykonanych w technikach druku wklęsłego. Już dzisiaj, na trzy tygodnie przed otwarciem, można zapewnić, że wystawa będzie pełną koloru ucztą dla oczu i pełną wyrafinowanych doznań ucztą dla ducha. Będzie to spotkanie ze znakomitym warsztatem wypełnione artystyczną treścią. Serdecznie zapraszamy.

Czytaj więcej: WYSTAWA GRAFIKI DOMINIKA WŁODARKA

Jasiek Balcerzak — malarstwo

12.01.2016 r.


fot. Jerzy Gajewicz

11 stycznia br. o godz. 19.00 w Galerii ZPAP przy ul. Mariackiej 46/47 w Gdańsku Wiceprezes Ida Łotocka-Huelle oficjalnie otworzyła wystawę malarstwa Jaśka Balcerzaka. Ekscytującym czasem było wernisażowe spotkanie w towarzystwie Autora kompozycji inspirowanych naturą, która jak pokazuje wystawa nie zawsze emanuje bogactwem koloru, życia, promiennymi wrażeniami... Teraz czas na oddziaływanie malarstwa Jaśka Balcerzaka. Serdecznie zapraszamy do odwiedzania wystawy.

Czytaj więcej: Jasiek Balcerzak — malarstwo

Z Jaśkiem Balcerzakiem o głębokim lesie i malarskiej materii rozmawia Ida Łotocka-Huelle

8 stycznia 2016 r.

 


I.Ł. Pańska Twórczość wydaje mi się jednocześnie gwałtowna i bardzo wysmakowana. To skrajne połączenie jest bardzo interesujące. Czy wynika ono z Pańskiego temperamentu, z osobowości o skrajnych dyspozycjach?

J.B. Choć ciężko, bo niezręcznie jest mówić o sobie, wydaje mi się, że po trosze tak jest. Sam ostatnio się nawet zastanawiałem malując, że gdy robię te gwałtowne gesty na obrazie, czuję że żyję, że to jest moja, wynikająca z głębi część malowania, która daje mi najwięcej przyjemności i pomysłów na kolejne obrazy. Ale z drugiej strony, ten etap  związany z detalami przy kończeniu obrazów, nad którymi praca zabiera mi piekielnie dużo czasu, choć doprowadza mnie do furii, jest niezbędny. Potem widzę, że jedno bez drugiego nie działa, nie ma wyrazu i nie potrafię tego w żaden sposób rozłączyć. Ta część pracy wymagająca dużej cierpliwości czasami mnie jednak przerasta.

Czytaj więcej: Z Jaśkiem Balcerzakiem o głębokim lesie i malarskiej materii rozmawia Ida Łotocka-Huelle

WYSTAWA MALARSTWA JAŚKA BALCERZAKA

23.12.2015 r.


Jasiek Balcerzak, absolwent Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, twórca interesujących kompozycji malarskich, które często układa w cykle „Las”, „Norwegia”, „Kamień”...

już w styczniu 2016 roku pokaże swoje malarstwo w gdańskiej Galerii ZPAP przy ul. Mariackiej 46/47.

Otwarcie wystawy odbędzie się 11 stycznia 2016 roku o godz. 19.00. Wystawę będzie można oglądać do dnia 10 lutego 2016 roku. Serdecznie zapraszamy.

Z  Izabelą Huk-Malinowską o „Powrocie do przeszłości” rozmawia Ida Łotocka-Huelle

21 listopada 2015 r.


I.Ł. „Powrót do przeszłości” to tytuł wystawy Pani realizacji konserwatorskich. Jakie obiekty obejmuje ekspozycja?

I.H.M. Są to obiekty w Gdańsku, Gdyni, Sopocie, Wejherowie, Braniewie, Gniewie i Dobrym Mieście. Powstały w różnych okresach historycznych.

I.Ł. A więc nie tylko średniowieczny i siedemnastowieczny Gdańsk, co nam się automatycznie nasuwa, gdy słyszymy słowa „zabytek” i „konserwacja”.

I.H.M. Oczywiście że nie. Przywracamy, mówię o nas – konserwatorach stan pierwotny różnych obiektów. Tak jesteśmy wykształceni, taka jest nasza rola, że jesteśmy odtwórcami, przywracamy kształt pierwotny zabytków, musimy uszanować ich oryginalną wartość, autentycznością, również tych obiektów, które powstały po wojnie.

I.Ł. Czyli rekonstrukcja i zachowanie tego, co jeszcze zostało oryginalne z budynków, dzieł sztuki, przedmiotów użytkowych. Proszę powiedzieć, jak rozpoczyna się Pani kontakt z zabytkiem?

Czytaj więcej: Z  Izabelą Huk-Malinowską o „Powrocie do przeszłości” rozmawia Ida Łotocka-Huelle

Z Gabrielą Trynkler–Kwiatkowską o połączeniu nieba i ziemi rozmawia Ida Łotocka-Huelle

21 października 2015 r.


I.Ł. „Miasta i katedry” to tytuł twojej jubileuszowej wystawy 30-lecia pracy twórczej. Od jak dawna malujesz ten temat?

G.T. To jest najstarszy mój cykl malarski. Katedry były tematem mojej pracy dyplomowej na gdańskiej PWSSP i ten cykl cały czas mi towarzyszy. Oczywiście w swojej twórczości podejmuję jeszcze inne tematy, niemniej „Katedry” najgłębiej siedzą w mojej duszy.

I.Ł.Z jakiego powodu tam utkwiły? Coś symbolizują?

G.T. Na pewno zawsze byłam pod wielkim wrażeniem katedr. Oczywiście trudno nie ulec gotykowi mieszkając w Gdańsku. Ale pamiętam jak w latach 70. wyjechałam do Anglii i spotkałam się tam z gotykiem kamiennym, takim koronkowym, nie ceglanym, jak u nas. Tak mnie zauroczył, ze nie mogłam wzroku oderwać. To pierwsze silne wrażenie jest we mnie do dzisiaj.

I.Ł. Gotyk angielski nie jest jednak aż tak strzelisty. Na twoich obrazach katedry są bardzo wysmuklone, sięgające nieba. To typ niemiecki, francuski gotyku.

G.T. To jest kwestia wyobraźni, fantazji. W strzelistych formach zachwyca mnie niematerialność, wrażenie, jakie daje opozycja budulca, którym jest kamień – kwintesencja materialności. Katedra to coś najbardziej niematerialnego z materialnych rzeczy, zawieszona między niebem, a ziemią. To rzecz magiczna i pod jej wpływem pozostaję do dzisiaj.

Czytaj więcej: Z Gabrielą Trynkler–Kwiatkowską o połączeniu nieba i ziemi rozmawia Ida Łotocka-Huelle

Józef Paweł Karczewski - MALARSTWO - 35-LECIE PRACY TWÓRCZEJ

wernisaż 14.09.2015 godzina 17:00
wystawa czynna do 14.10.2015 r



Galeria ZPAP
ul. Mariacka 46/47, Gdańsk

 

 

 

Z Joanną Dudek o niekończących się próbach rozwiązywania równań rozmawia Ida Łotocka-Huelle

I.Ł. Twoje malarstwo obecne na wystawie, którą zatytułowałaś „Energie równań” wywodzi się z dwóch źródeł: z jednej strony ze szkoły nowojorskiej i jej kierunku color field painting, czyli malarstwa barwnych płaszczyzn, a z drugiej strony z abstrakcji geometrycznej i sztuki minimalizmu. Czy dobrze klasyfikuję źródła?

J.D. Istotnie cykle prac, które tutaj pokazuję, a które tworzyłam od 2008 do 2015 r. można tak sytuować, można szukać inspiracji w tych dwóch nurtach, natomiast nie zapominałabym o polskim malarstwie, którym się zachwycam: Aleksandry Jachtomy, Stefana Gierowskiego, Kajetana Sosnowskiego i wielu innych. W pewnym momencie stało się ono dla mnie ważne i powstała potrzeba odpowiedzi na ich twórczość. Z pewnością minimalistyczna powściągliwość była dla mnie zadaniem, pewnym wyzwaniem „odszukania w sobie milczenia obrazów” (R. Barthes). W tym czasie dużo też czytałam tekstów Artura C. Danto, Ludwiga Wittgensteina, Hansa G. Gadamera, Martina Heideggera z filozofii sztuki, aż zatrzymałam się nad pytaniem, które często przywołuję w kontekście prezentowanych prac, a które sformułował Jean Baudrillarda „Czym jest perspektywa pustki i nieobecności we współczesnym świecie całkiem już opróżnionym z sensu i rzeczywistości?”. Zastanowiło mnie, czy to pytanie w ogóle ma sens i jak się do niego odnieść? Czym właściwie jest pustka i co pozwala nam doświadczać obecności? Poświęciłam temu chyba trzy lata swoich różnych poszukiwań i refleksji, ale myślę, że udało mi się znaleźć osobistą odpowiedź w postaci „Energii równań”, czyli gry opartej na równowadze, przyciąganiu i odpychaniu, byciu wewnątrz lub na zewnątrz układu.

Czytaj więcej: Z Joanną Dudek o niekończących się próbach rozwiązywania równań rozmawia Ida Łotocka-Huelle

Dorota Białczak JUBILEUSZ 20-LECIA PRACY TWÓRCZEJ

wernisaż 01.06.2015 godzina 18:00
wystawa czynna do 01.07.2015 r


Galeria ZPAP w Gdańsku, ul. Mariacka 46/47

Z Marią Jędrzejczyk o miłości do Neptuna, radości życia i tworzenia rozmawia Ida Łotocka-Huelle

27.04.2015r.

I.Ł. Tytuł Twojej wystawy to…

M.J. Romans z Neptunem!


I.Ł. To będzie prawdziwy, zmysłowy romans, czy tylko intelektualny, artystyczny? Na co widz powinien się przygotować?

M.J. Przedstawię w czasie wernisażu sensację historyczno – epistologiczną z I poł. XVIII w. opowiadającą właśnie historię romansu – to clou wernisażowego spotkania. Treść pewnego listu znalezionego na strych w niemieckim domu dotycząca m.in. Neptuna w czasie, kiedy gdański Neptun miał już z górą 100 lat.

 I.Ł. Rozumiem, że list jest prawdziwy, a fabuła, którą wokół niego budujesz?

M.J. Historia mocno osadzona w realiach epoki.

I.Ł. Planujesz happening, performance? Czy to będą obie te formy?

Czytaj więcej: Z Marią Jędrzejczyk o miłości do Neptuna, radości życia i tworzenia rozmawia Ida Łotocka-Huelle

Maria Jędrzejczyk „Romans z Neptunem” - sensacja z pierwszej połowy XVIII w. - malarstwo, grafika

wernisaż 27.04.2015, godz. 18.00
wystawa czynna do 27.05.2015


W programie wernisażu zaplanowany jest happening oraz performance na osnowie artystycznej relacji o gdańskich zabytkach. Autorka dokona prezentacji sensacyjnego dokumentu z I połowy XVIII, który stanie się przyczynkiem do powiązania m. in. posągu Neptuna z gdańskiej fontanny ze współczesnymi zjawiskami w kulturze. Wszystko odbywać się będzie w radosnej atmosferze o teatralnym i literackim kolorycie przy kieliszku Goldwassera.

Galeria ZPAP, ul. Mariacka 46/47, Gdańsk  czynna od poniedziałku do piątku w godz. 9.00-17.00

Z Ritą Stashulionak o ujętym w sztuce uniwersalnym i osobistym porządku wszechświata, materii prima oraz geniuszu wczesnego renesansu rozmawia Ida Łotocka-Huelle.

21.03.2015 r.

I.Ł. Moje pierwsze zaskoczenie przed Pani obrazami – to ich wielkość. Po obejrzeniu reprodukcji w Internecie spodziewałam się zobaczyć dzieła pokaźnego rozmiaru, tymczasem obrazy są niewielkie, a  monumentalność okazała się być ukryta w ich strukturze. Czy wynika to z podejścia do malarstwa na kierunku Pani studiów?


R.S. Temu złudzeniu ulegają wszyscy. Wrażenie polega na języku malarskim, na specyficznym operowaniu przeze mnie skalą. Studiowałam malarstwo monumentalne na Akademii Sztuk Pięknych w Mińsku, bo pochodzę z Białorusi. Zapamiętałam, czego uczył nas profesor powołując się na „Pieśni niewinności” Williama Blake’a, a to mój  ulubiony fragment:

"Zobaczyć świat w ziarenku piasku.

Niebiosa w jednym kwiecie z lasu,

W ściśniętej dłoni zamknąć bezmiar,

W godzinie - nieskończoność czasu."

I.Ł. Tak oto preromantyk i mistyk stworzył, poprzez Pani twórczość, kontekst dla renesansu. Chodzi tu zapewne nie tyle o boski wymiar człowieczeństwa, co ludzki wymiar wszechświata stworzonego na miarę człowieka, czyli makro –  i mikro – kosmos. To istota sztuki monumentalnej, ale też pewnych idei humanistycznych i filozoficznych, żywych również              w średniowieczu jako powszechny symbolizm: świat ziemski jest odbiciem świata niebiańskiego. Czy to właśnie renesansowy człowiek będący miarą wszechrzeczy, ten, który zawiera w sobie całość, uniwersalny porządek, Mikrokosmos, jest dla Pani inspiracją?

Czytaj więcej: Z Ritą Stashulionak o ujętym w sztuce uniwersalnym i osobistym porządku wszechświata, materii...

Z Arkadiuszem Banieckim o procesie twórczym i warstwowej strukturze obrazu rozmawia Ida Łotocka-Huelle

13.02.2015

I.Ł. Pański rodowód artystyczny jest bogaty i zróżnicowany. Oprócz czysto artystycznego ma Pan również przygotowanie pedagogiczne i humanistyczne. Jaki ma to wpływ na Pańską obecną aktywność zawodową?

fot. Jerzy Gajewicz
fot. Jerzy Gajewicz

fot. Jerzy Gajewicz
A.B. Akademię Sztuk Pięknych (wówczas PWSSP) kończyłem
w Gdańsku, Wyższą Szkołę Pedagogiczną w Warszawie, a Studia Podyplomowe – Etykę na Uniwersytecie Gdańskim, ale mój zawód to malarstwo i ono najbardziej leży mi na sercu. Dodatkowo jeszcze uczę w szkole: w liceum historii sztuki,
a w gimnazjum plastyki. Daje mi to dużo satysfakcji, choć czasem trzeba traktować szkolne relacje dość ostro, bo nasza młodzież, jak wiadomo, twierdzi, że nic im nie jest potrzebne. Żeby zapewnić młodym ludziom niezbędny poziom wiedzy i kultury, szerokie przygotowanie jest bardzo przydatne.

I.Ł. Ja również uczę w szkole i znam te problemy, więc przyjemniej będzie wrócić do tego, co zależy tylko od nas, artystów – czyli własnej twórczości. Czy próbował Pan nadać tytuł obecnej wystawie?

A.B. Wielokrotnie nazywałem swoje wystawy jakimś tytułem i zastanawiałem się nad nazwaniem tej w Galerii ZPAP, ale nie zdecydowałem się aby to zrobić. W tym wypadku uważam, że – malarstwo – wystarczy.

I.Ł. Rzeczywiście, obrazy są dosyć zróżnicowane. Mamy tu abstrakcje, figuracje oraz połączenie jednego
z drugim na zasadzie kolażu. W niektórych jest synteza światła i koloru, co daje efekt płaskości, w innych mamy sugestię przestrzeni. Jaki okres obejmują te prace?

Czytaj więcej: Z Arkadiuszem Banieckim o procesie twórczym i warstwowej strukturze obrazu rozmawia Ida...

Rita Stashulionak - malarstwo

wernisaż 23.03.2015, godz. 18.00
wystawa czynna do 22.04.2015


Wystawa „Osobiste Planetarium” powstała z zachwytu dziełami twórców wczesnego Renesansu, którzy balansując między symbolizmem i realizmem, tworzą własne spójne plastyczne koncepcje świata. Tak pojawiła się idea oddzielnych planet poświęconych twórczości dawnych mistrzów.

Rita Stashulionak należy do wąskiego grona artystów współczesnych stosujących czasochłonną technikę tempery na desce, używaną powszechnie do momentu wynalezienia farby olejnej w XV wieku. Rita pracuje w tej technice  od ponad dziesięciu lat, to jest od czasu, gdy zakochała się w tym starożytnym medium podczas studiów.

W swojej pracy łączy sprawdzone warsztatowe techniki i solidne artystyczne rzemiosło z nieustannym eksperymentowaniem. Artystka lubi aspekt rzemieślniczy swojego fachu. Jest on wręcz nieodzowny
w malarstwie temperą jajową: przygotowanie i nakładanie gesso na deskę, mieszanie pigmentów i emulsji jajowej, stosowanie cieńszych laserunkowych warstw farby - to wszystko wymaga czasu, doświadczenia
i cierpliwości, a jednocześnie ma w sobie wspaniałą energię i skłania ku medytacji, pogrążając autora w stanie mistycznego dialogu z malarzami z przeszłości.

Arkadiusz Baniecki - malarstwo

wernisaż 16.02.2015, godz. 18.00
wystawa czynna do 18.03.2015

A.Baniecki, 2013, Co wiemy o sobie III
A.Baniecki, 2013, Co wiemy o sobie III

A.Baniecki, 2013, Co wiemy o sobie III
Absolwent Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku oraz Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Warszawie. Ukończył także studia podyplomowe na Uniwersytecie Gdańskim  - etyka i ekologia. Tworzy od wielu lat na Wybrzeżu. Swoje dzieła prezentował na licznych wystawach m.in. w Braniewie, Gdańsku, Gdyni, Krynicy Morskiej, Łodzi, Mielcu, Ostrowcu Świętokrzyskim, Płoskini, Sieradzu, Sopocie, Radomiu, Tczewie, Wałbrzychu, a także w Szwecji i Niemczech. Brał udział w międzynarodowych konkursach między innymi w Atenach i Wenecji. Brał udział w jubileuszowej wystawie z okazji 100-lecia ZPAP w Gdańskim Parku Naukowo-Technologicznym w 2011 roku, ponadto uczestniczył w  Biennale Malarstwa i Tkaniny Unikatowej w Gdyni, Ωuadro-Art w Łodzi i Ogólnopolskiej Wystawie Marynistycznej na „Darze Pomorza” w Gdyni. Jest członkiem Związku Polskich Artystów Plastyków. Zajmuje się także działalnością pedagogiczną
w Gdańsku.

 

DMC Firewall is developed by Dean Marshall Consultancy Ltd